Thursday 18 October 2012

Throw Tantrum


Assalammualaikum..

Baca tajuk entry macam aku pulak yang throw tantrum kan..ahaha..tekdenya..aku ok je..cuma nak cerita lah pasal cerita sekeliling aku..salah orang lah kalau aku nak melenting ke hapa kalau tak alih2 orang nak mengamuk sakan kat aku..benda pertama aku tanya sebab apa dulu..ahaha..

Bekerja mengadap customer selama 13 tahun membuatkan tahap ignorance aku tinggi..boleh imagine tak kalau aku kena marah, aku fikir yang aku sedang shopping, beli kasut, beli handbag, beli dress yang cantik2 lepas tu orang lain bayarkan..ahaha..heaven! Tak payah nak judge dah orang tu macam mana walaupun kita kena maki..and what happen next? Mereka akan slow down sebab kita unresponsive..wahaha..kena guna psycho gak..jangan ikut perasaan..nanti boleh bodoh sebab hari2 kena marah..agaga..

Customers always right! Walaupun mereka pertikai barangan kita, biasanya ia juga berpunca dari kelemahan diorang jugak..awat ang pasang tv masa petir? Memang dah sah2 tv tu kena petir..awak cuai..memang la..dan insurans tak cover disebabkan kelalaian..tapi tak boleh cakap macam tu depan customer..layankan diorang ni..anggap diorang pandai, kita je yang bodoh..lepas tu bila time dah ok, kita bagi tau lah kenapa boleh jadi macam tu..

Ok, back to business, apa yang penting dalam pekerjaan aku, aku mesti siapkan on time..tak boleh delay. Kalau bos nak dalam 5 minit lagi aku kena siapkan dalan 3 minit..tu masa aku kerja dengan bos lama la..kan aku cerita haritu yang dia memang garang. Aku kena sentiasa alert dengan kehendak dia dalam bekerja. Bila dia berdiri depan aku sambil susun kertas, so aku kena hulur stapler. Bila dia berdiri sebelah fail, so aku kena tahu fail apa yang dia inginkan..alert tak aku..huhu..

Masa dengan bos aku ni, pernah dia marah dan aku cuma diam je. Kadang2 menyakitkan hati juga. Tapi bila fikir2 balik kalau dah aku buat silap, so aku terima. Kalau tak kena marah aku tak tahu kat mana silapnya. Tapi kalau nak marah tak tentu pasal, i cannot brain this..wuhuhu..sabar je lah..buat mata kebil2..ahaha..cumil!

Cuma aku sangat menyampah bila orang suka mengamuk tak tentu pasal..sampai kadang2 aku tak nak tolak ansur dah..tapi aku kan unresponsive type..benda2 macam tu ok lagi..dah biasa..ahaha..nak kecik hati pun alahai..kalau hati besar pun tak muat..agaga..sabo je la layan aku ni ehk..aku cuma nak kongsi cerita kalau ianya boleh diguna pakai..tak salah kan..





No comments: