Monday 1 October 2012

Ahad Yang Sibuk


Nak cerita pasal hari Ahad aku yang sangat sibuk. Bukan orang yang namanya Ahad yang suka menyibuk ehk..lain tu maknanya..ekeke..Ahad pada setiap awal bulan memang aku sibuk sesangat. Tak adanya nak bersantai sangat, nak pergi jenjalan makan-makan pun rasanya nanti dulu. Aku ada banyak agenda yang lebih penting dari benda tu semua.

Seawal pukul 7.30 pagi aku dah keluar pergi pasar pagi kat Kulai Besar. Bukan aku nak cari sayur ke hapa..kat sini kebanyakkannya orang cina yang jual, sebab tu aku tak belanja kat sini. Cuma aku ada misi penting kat sini. Misi mencari kopi timbang. Dah naik mengidam aku dengan kopi timbang ni. Dah lama habis, tapi baru ni aku dapat beli lagi. Motifnya, sebab terlupa manjang..hahaha..

Uncle yang jual kopi ni pun dah kenal kami anak beranak. Mana taknya, dari kecik aku minum kopi ni tau. Kopi timbang yang dikisar on the spot. Pergh..masa dia kisar tu baunya..harum semerbak tau. Terlupa pulak aku nak snap gambar dia..sebab handphone aku cantik je kat atas meja konsol..huhu..

Bila misi selesai, aku pergi Pasar Tani kat Temenggong pulak. Misi mencari sarapan pagi dan bawang-bawangan..huhu..aku beli murtabak, roti jala dan donat jek..selesai je terus balik rumah sebab kakak aku masih bermalam kat rumah aku. Tu yang banyak beli sarapan pagi. Hajat di hati balik terus nak kemas dan mencuci, tapi besan mak aku pulak datang melawat bapak aku..tergendala sekejap.

Lewat pulak aku berkemas..sambil tu aku siapkan mencuci baju-bajan dulu. Bila semua dah balik, baru aku mengemas dan menyapu..adeh..tak sempat masak tengah hari, kakak aku pun balik rumah dia..tinggal lah aku sorang-sorang masak kat dapur. Aku buat sup daging je dah..ringkas! Lauk asam pedas ikan pari semalam banyak lagi..tu yang masak satu lauk je.

Pukul 2.00 lepas makan tengah hari aku tidurkan anak-anak aku. Dengan aku-aku sekali tertidur..penat punya pasal kan..nak keluar lagi, tapi semalam kan hujan lebat, so aku tangguh dulu. Konon-konon tertidur, sedar je dah pukul 5! Adeh la..bergegas aku pergi mandikan anak2..sambil tu plan dalam kepala dan susun agenda aku nanti..


Agenda pertama aku..penuh satu troli..sebenarnya ada lagi satu troli..hehe..kalau dah bawak budak kecik, macam-macam benda yang tak tersenarai pun dibeli..aku shopping kat Pasaraya Titah je..


Ni lah kalau bawak dak tenit ni..bukan dia nak duduk dendiam..kotak yang dia pegang tu aku tak beli pun. Tu umpan suruh dia duk dendiam kat dalam tu..hehe..


Masa ni dah tengah beratur nak bayar sebelum beredar. Sudahnya kena jugak aku beli kotak yang kat tangan Shifa tu. Tepung untuk buat ayam goreng..nanti la, aku buatkan..


Ini, agenda kedua..beli pampers dan susu budak-budak ni..aku selalu beli kat kedai ni sebab harganya murah sikit dari harga pasaran.


Encik Hubby je yang keluar pergi beli susu. Aku cuma pantau budak-budak kat dalam kereta je. Kat dalam kereta pun dah macam ni, apa lagi kalau diorang ni kat dalam nun..ini sebelum Anna dilepuk oleh Shifa..huhu..lepas tu kami ke kedai perabut sekejap sebab nak beli kerusi malas untuk bapak aku. Lepas tu aku cepat2 balik rumah dulu sebab dah Maghrib..

Lepas Magrib kami pergi IOI Mall pulak..nak cari lapik untuk kerusi malas bapak aku. Takkan nak biar macam tu je. Mesti nak kena letak lapik, baru selesa..oh ya, harga kerusi malas tadi RM95 je. Tapi ok la, dia besar dan selesa..


Tujuan utama nak beli lapik je. Tapi, kalau dah ke Giant, macam-macam pulak yang dicapai. Siap beli tanah bakar lagi. Entah bila aku nak ganti tanah dan kerjakan pokok bunga aku tu nanti..hehe..tak apa, janji barang dah ada..pukul 9.30 sampai rumah..fengsan! Sebab tu lah aku kata hari minggu aku memang padat. Tak ada masa nak berlibur..boring ehk..huhu..








No comments: