Friday 19 October 2012

Cara Aku Jaga Kulit Muka


Ehehehemm..cewah, bagi tips pulak ehk..kali ni aku nak share macam mana aku jaga kulit muka aku..dulu masa umur belasan tahun aku main belasah je..ekeke..aku pakai sabun Lux warna putih..memang bagus pada aku waktu tu sebab bajet pun ciput. Jerawat cepat kering tapi kulit muka aku pun akan kering. Bila kulit kita kering, maknanya kita kekurangan mineral..muehehe..yeye-o je aku cerita..huhu..


Cehhh..bajet licin je kulit muka..huhu..


Lepas tu bila aku dah kerja, aku mula bertukar kepada pencuci muka jenama Neutrogena Pore Refining Cleanser. Sebab aku rasa pore aku sangat serius masa tu..memang best guna pencuci muka ni..dia ada biji2 supaya dapat menghakis kotoran kat pore kita tu..bila pore tersumbat, tu yang datangnya jerawat.. -Google Image-



Bila dah buget pore aku dah ok, aku tukar pada Neutrogena Deep Clean pulak..lebih murah berbanding pencuci muka tadi..kulit muka aku rasa bertambah ok dan jerawat memang jarang sangat membiak..huhu..teksturnya sangat lembut masa apply kat muka. Kulit muka pun bersih.. -Google Image-


Lepas tu aku bertukar pada jenama Loreal pulak sebab aku rasa kulit muka aku ni akan berbelang apabila memakai tudung.. -Google Image-



Kadang2 aku guna jenis Hydrafresh ni..biasanya bila musim panas lah..sebab bila kita guna pencuci muka ni muka kita akan rasa fresh sangat..berangin je.. -Google Image-


Dan sekarang aku guna pencuci muka Garnier je memandangkan kulit muka aku dah ok. Ok juga pencuci muka ni selain bersihkan kulit muka ia juga menyegarkan..kulit aku jenis kering dan Aqua Defense ni sangat sesuai..harganya pun berpatutan..pek yang besar tak sampai RM10 pun..jimat kan..tapi bergantung juga dengan jenis kulit korang..macam aku tak ada masalah sangat masih boleh guna produk yang ada kat pasaran..Alhamdulillah.. -Google Image-


Kalau keluar rumah jangan lupa pakai moisturizer dan sunblock. Aku guna Loreal UV Protect SPF50. Selain jadi moisturizer, ia juga berfungsi sebagai sunblock dan bedak asas. Tak perlu foundation lagi. Dah 13 tahun aku guna dan hasilnya memang ok. Oh ya, semakin tinggi SPF yang ada kat sunblock, semakin berkesan ianya pada kulit muka. Tapi, biasanya kulit muka kita akan mengeluarkan minyak. Mineral akan berkurangan dan membuatkan kulit akan kering.


Lepas tu boleh la terus guna bedak. Aku guna Silkygirl je sebab memang sesuai dengan kulit muka. Dulu aku guna jenama Maybeline, tapi disebabkan warna bedak yang aku nak selalu habis, makanya aku guna jenama ni je..murah pun murah..aku guna yang Natural02 tak silap..huhu..


Lepas seharian bermake-up, jangan lupa bersihkan muka dengan make-up remover. Aku suka guna jenis cleansing milk macam ni sebab terasa lembut je kat kulit..huhu..ok lah, penat dah aku membebel..nasihat aku sebelum guna apa2 produk, korang kena tahu jenis kulit korang dulu dan tanya pada mereka yang pakar..tak pun korang google je..hehehe..








No comments: