Thursday 25 October 2012

Salam Aidiladha


Assalammualaikum..
Salam Aidiladha kepada sesiapa yang tersinggah kat blog ni..hehehe..so sad, hari ni kena jugak kerja walaupun esok dah raya..aku dah mintak cuti, tapi bos aku approve cuti untuk hari Sabtu je..kiciwa den..ahaha..tapi hari ni bos aku benarkan balik cepat..ok, itu pun dah kira baik kan..mana boleh tutup office lama2..bankrupt kan..wahaha..

Bila itu keputusannya, apa yang ada kat dalam kepala adalah balik kerja terus beli barang untuk masak. Semua bahan2 seperti ayam, daging dan sayur2 aku dapat grab. Yang tak ada cuma daun ketupat..huh?! Daun ketupat tak ada? Penjual tu cakap, kalau nak daun ketupat kena tunggu esok? What? Adoyai..dan tahun ini dalam sejarah kami kena makan ketupat segera saja..weh..tak pernah ok..takpe, balik kampung kang aku cari ketupat..ahaha..

Sampai rumah, aku terus mandi. Lepas tu terus susun bahan2 yang nak kena kupas, gunting lada kering, sangai kelapa parut untuk buat kerisik dan lepas tu bersihkan ayam dan potong daging. Bahan2 aku bahagikan kepada 3..aku masukkan kat dalam bekas asing2 biar senang bila nak masak nanti. Tapi aku tak blend dulu sebab aku buat kerja tu sampai pagi. Ganggu jiran2 pulak kang. Lepas siap siang ayam dan daging, baru aku masuk tidur. Masa tu dah pukul 2.15 pagi..wahaha..anak2 aku pun dah tidur..sorang2 aku angkat masuk bilik.

Tadi, lepas siap masak untuk tengah hari, aku blend semua bahan2 untuk masak..masukkan kat dalam bekas dan simpan. Balik kerja nanti tinggal masak je..adeh..penatnya jangan cakap lah. Sampai office buat apa yang patut dulu. Lepas tu baru dapat rehat..mata pun baru lah terasa mengantuk..yang penting aku puas. Puas bila semua kerja dah settle. Tak payah nak bersengkang mata di malam raya. Tengok tv lagi syok!

Seperti biasa kakak2 aku akan datang bila selesai urusan diorang kat rumah. Bagi aku kalau diorang tak tolong pun tak apa. Janji diorang ada untuk memeriahkan rumah kami. Kalau diorang datang dan semuanya dah siap, lagi aku suka. Aku ni jenis tak suka orang ramai2 kat dapur. Aku lagi suka bila adik beradik lain datang dan kami bersembang je..

Apa yang lebih penting nilai kekeluargaan harus dipupuk setiap masa. Kalau dulu kakak2 aku yang sibuk menyediakan juadah, apa salahnya sekarang aku pulak menyediakannya.Kakak2 aku ni boleh dikatakan idola aku kalau bab masak2 ni. Kalau ada yang terkurang, diorang tak pernah lokek menurunkan ilmu. Masing2 punyai kelebihan tersendiri. Kalau boleh aku nak jadi macam diorang. Walaupun sibuk bekerja, tetapi tetap ada masa untuk memasak, mengemas dan bersama keluarga tanpa ada sebarang alasan. 

Dikesempatan ini, aku ucapkan Salam Aidiladha. Raya korban bukan sekadar kita korbankan lembu utnuk diagih-agihkan. Setiap apa yang kita usahakan kepada setiap manusia itu tanpa inginkan balasan adalah satu pengorbanan besar untuk diri kita. 



No comments: