Wednesday 3 October 2012

Ayam Masak Ungkep My Style


Hari ni macam blur je nak mula mengarang. Layan FB kejap untuk refresh idea..lepas solat pun idea tak datang jugak..hahaha..apa nak mula ya? Mula-mula tadi sampai office terus kemas apa yang patut. Lepas tu susun kerja-kerja yang nak kena buat. Seperti biasa, asal aku datang kerja je, perut aku mula lah meragam mintak buang..hahaha..

Begitu begini dah masuk waktu zohor..solat kejap, lepas tu duduk semula ngadap lappy. Hah, baru aku teringat yang aku kena pergi bayar bil. Bila semua selesai, aku layan FB balik. Idea pun tak muncul2..aku upload gambar yang baru aku snap tadi..hah..baru la idea mengarang pun datang..pagi tadi aku buat breakfast puding coklat cip..huhu..sedap weh..resepi aku amik kat blog rakan FB aku..huhu..

Tapi aku nak bagi resepi ayam masak ungkep dulu sebab tak banyak gambar yang aku save kat lappy..hehe..sebab masa dah suntuk lepas tu nak makan dan siap2 pergi kerja. Siap budak2 kasi makan lagi..haih..macam2 nak kena buat. Tapi mata sempat tengok drama kat tv..huhu..sambil2 je..bukan sambilan, kalau sambilan habis hangus ungkep aku tu..hehehe..


Ungkep in the making..belum masak lagi, tengah renehkan..


Ni yang dah siap masak. Aku transfer kat dalam periuk pulak. Senang aku nak hangatkan nanti..



Bahan-bahannya;


1 ekor ayam

*6 biji bawang merah

*4 ulas bawang  putih

*1 inci halia

*1/2 inci lengkuas

*1 cm kunyit

1 batang serai (di titik)

1 keping asam keping



Cara-caranya;


1) kisar semua bahan * dan tumis hingga pecah minyak

2) masukkan ayam yang telah dipotong sederhana dan masukkan sedikit air biarkan berkuah

3) bila ayam dah masak masukkan asam keping dan garam secukup rasa..



Selamat mencuba!



No comments: