Monday 26 November 2012

Sebal


Assalammualaikum..

Today is Monday! 

Hakhakhak..kejap je kan..hari berganti hari, bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun..harap2 sikap kita bertambah dewasa seiring dengan peredaran masa..tak salah kalau dah memang kita ni jenis perangai macam budak2, tapi cara kita layan orang pun kena gayanya..kena sesuai mengikut majlis..jangan sampai jadi kera sumbang atau jadi orang pendiam tak bertempat..

Terlebih dahulu aku nak katakan aku taklah nak emo sangat dengan benda2 macam ni..itu memang dah lumrah dunia..cuma aku sebal je..sebal dengan sikap2 orang seperti ini..tak tahu lah kenapa kan..tapi itulah hakikatnya..benda ni berlaku lagi Sabtu lepas..sebolehnya aku memang nak berbaik dengan dia, tapi seperti biasa, dia sentiasa spoilkan mood aku..bukan aku je yang perasan, yang lain2 pun perasan sama..

Kalau nak ikutkan, sepatutnya aku yang kena kerek sebab orang tu yang buat slack kat kami..tapi ni terbalik pulak..tak apa, Shida memang suka kena tindas..dia relek je one corner..lepas tu kawan tu panas bontot dan terus mintak diri..i don't know why..tapi, please! Don't you pretend like you're so naif! Dari jauh, masa aku kat dalam kereta lagi aku tengok dia bukan main happy bercerita..Alih2 bila aku sampai je, tiba2 tak ada mood..kemon la bak kata Jambu..

Bukan setakat tak ada mood, muka pun berubah seperti seorang yang hebat melihat seorang yang tiada apa2..boleh imagine x? Sebal aku kadang2..mereka2 yang faham je tahu betapa aku ni bersabar je dengan kerenah dia yang mengada-ngada tu..sebelum ni semua pandang serong kat aku sebab mereka tak tahu duduk perkara sebenarnya..lama2 mereka pun tahu siapa yang bersalah dalam hal ni walaupun aku tak pernah cerita apa2 pun..

Tahu tak dia kami susah tetapi kami tak pernah meminta-minta? Tahu tak dia kami terpaksa berkorban demi tidak mahu dia terbeban tetapi akhirnya kami yang dibebani..tahu tak dia? Dia tak tahu..sedih, pedih, sakit, penat, kerja dengan tulang 4 kerat..dia tak tahu..berterima kasih pun tak, tapi dengan pengorbanan inilah kami masih boleh berdiri..mereka bersenang lenang, tetapi jiwa mereka kosong..mereka cuma tunjuk diri mereka yang hebat sahaja..

Ya Allah..kuatkanlah imanku dari melayani kerenah mereka ini..sesungguhnya, inilah dugaanku dariMu..tapi kami tetap bersyukur..susah2 kami masih ada rezeki darimu..sempit2 kami masih ada lapang untuk kami..moga mereka dibukakan hati untuk mengakui kesilapan dan tidak meletakkan kami seperti orang salah..itu sahaja..

Jika dahulu aku seperti tidak diendahkan, tapi hari ini mereka yang telah memahami datang memberi kata2 semangat, memeluk aku disaat aku tidak mengharapkan apa2..walaupun aku tak terlalu memerlukan layanan seperti itu..tapi aku syukur, akhirnya masih ada yang memahami apa yang ada di dalam sanubariku..menderita diatas kesenangan orang lain itu lebih baik dari kesenangan di atas penderitaan orang lain..

Maaf, entry ini terlalu emo..huhu..



No comments: