Friday 16 November 2012

Sakit Perut


Assalammualaikum..

Apa khabar? Sihat? Aku dah dua hari tak berapa nak sihat..huhu..tak tahu apa sebab musababnya..yang aku tahu, start petang semalam perut aku meragam..memulas-mulas macam nak menyahtinja..wahaha..tapi, tak berjaya..sampaikan malam tadi aku tak boleh tidur lena sebab sakit perut aku ni on off datangnya..aku ingatkan lepas bangun tidur pagi tadi hilang dah sakitnya..tapi dia tetap sakit macam semalam..nak MC, aku malas nak duduk rumah..sebab bukan boleh rehat pun..ehehehe..lebih baik aku datang kerja..

Puas dah makan ubat, minum air panas..mula2 je lega, lepas tu sakit balik..adeh la..jangan lah kena Chika..korang penah kena Chika? Fuhhh..itu lagi satu penyakit..nak duduk tak boleh, nak jalan tak boleh, baring pun tak boleh..boleh dikatakan semua serba tak kena..nak betul2 baik pun makan seminggu..aku dah pernah kena 2 kali..memang sakit tak terperi weh..

First time aku kena kat rumah mentua..sebelum tu aku dengan adik ipar aku Non pergi Kip Mart kat Kota. Aku rancang nak beli ketam dan segala sayur mayur. Ketam tu aku masak lemak..Non pulak beli kerang sebab masa tu dia tengah pregnant dan teringin nak makan kerang rebus..so, lepas beli tu terus kami balik dan masak sama2. Kitorang makan sama2 dengan penuh berselera uolls..

Lepas subuh perut aku dah mula menggelodak kuat..sebelum tu cuma sakit sikit2 je..Encik Hubby dah nak hantar aku pergi klinik pagi tu jugak. Tapi aku sakit macam dah nak mati..nak bangun pun dah tak boleh..macam nak menyahtinja, macam nak muntah, sakit kepala..arghhh..semua ada tapi tak boleh..sudahnya mak mentua aku panggilkan bidan suruh urut aku satu badan..memandangkan aku pun dah tak boleh bangun, terpaksalah Encik Hubby jemput bidan datang rumah..

Bidan tu pun urut aku satu badan. Sementara tu dia suruh mentua aku buatkan air asam jawa..lepas tu aku pun minum..lepas minum, segala air yang kat dalam perut pun keluar dengan derasnya..korang pernah tengok cerita Rock tak? Macam tu lah dia keluar..bidan tu pun cakap aku kena Chika angin..setelah berurut dan muntah barulah aku boleh bangun walaupun perut masih sakit lagi..masa tu Anna baru setahun lebih..kesian dia terkontang kanting mak mentua aku jagakan..dah la masa tu dia tak nak dengan orang..bila aku dah sakit, baru dia nak..

Lepas tu aku pun tertidur..sesekali badan terasa seram sejuk yang amat..gagahkan diri jugak untuk bangun dan mandi..mak aku pesan, kalau kena Chika kena mandi lama2 sampai menggigil. Aku pun mandi lah sampai menggigil..bila dah menggigil barulah terasa nak menyahtinja..pergh..baru lega..selagi tak keluar, selagi tu lah perut akan sakit je..

Bila Chika dah hilang, aku kena cirit-birit pulak..bukan aku je, satu rumah kena cirit-birit..masing2 tertanya-tanya, kitorang makan apa yang buatkan kitorang ni cirit-birit..nak kata makan ketam, atok tak makan ketam..nak kata makan kerang, aku pulak tak makan kerang..dan yang paling kelakar anak Along yang keesokan harinya datang pun kena cirit-birit..padahal lauk tu pun dah langsai..jadi misteri pulak..ehehe..tapi yang penting aku lah yang paling teruk kena..seminggu jugak aku cirit-birit..sampai takut nak makan apa2..yang peliknya, tak kurus pun..wahaha..

Itulah pengalaman aku kena Chika..yang kali kedua aku dah tak ingat dah kena bila..tapi tak lah seteruk masa first time kena..yang penting, sakit perut stok guling2..memang sakit yang amat..yang tak bestnya boleh pulak kena kat kampung..memang tak best langsung..sebab2 kena Chika ni masih misteri..kalau dah Allah nak turunkan penyakit kat kita, kita kena redha..penyakit ni kan sebahagian daripada penghapus dosa2 kecil..semoga tabah ya bila kita jatuh sakit..aku pun sekarang tengah bertabah lah ni..doakan aku cepat sembuh ya..



7 comments:

Anonymous said...

Sy kna chika smpi pengsan dlm toilet. Ssado da tersungkur kat bwh.

sopheshifa said...

Ala siannya..minta dijauhkan penyakit yg ni lagi..memang sakit sangat2..

Unknown said...

Apa nama specific bagi penyakit ni in international language bole saya tahu?

http://aleefgarden.blogspot.my/ said...

Assalamu'alaikum Kak Shida,

Salam ukhuwwah~ :)

Sebenarnya terjumpa blog akak sebab google pasal Chika ni. Dia macam angin satu badan pastu rasa tak selesa ke? Perut pun sakit juga yer?

Unknown said...

sama pun dh kena..tahun lepas dekat 4 kali kena. mmg sakit dh macam apa je..

Anonymous said...

Akak ni tgh sakit perutlah ni.mulas2..tk tido dibuatnyer...tu yg gi google....

sopheshifa said...

Kann..sakit perut ni boleh buat hidup pun tak aman..hehehe