Saturday 17 November 2012

Mentaliti Orang Kita


Assalammualaikum..

Malam tadi lepas balik kerja aku terus siapkan baju kerja untuk di iron..lepas tu terus mandi..kalau aku still duduk dan bermalas-malasan, aku takut berakar pulak punggung ni..dah la petang tu hujan sejuknya sampai ke malam..ada kang nak tidur baru aku mandi..tau Encik Hubby ni mesti dia membebel..selalu dah pesan tapi still buat jugak..ahaha..yelah, aku balik2 je anak2 dah terjah. Masing2 nak update cerita diorang sepanjang ketiadaan aku..Shifa pun nak bercerita jugak..huhu..dah macam2 perkataan dah tahu sebut..hehehe..

Lepas siap semua tugasan dan mandi, aku turun bawah..tengok2 Shifa dah tertidur kat karpet..alololo, syiannya anak mama yang sorang ni..Anna pulak sibuk dengan dunianya..dia ni memang suka cakap sorang2..sampaikan mak mentua aku pun penah tegur..tapi memang macam tu lah dia..marah pun still buat lagi..ada je benda yang dia nak cakap..siap tangan pun menggawang-gawang ikut nada ceritanya..entah apa2 la yang dia sebut..kadang2 macam pembaca berita pun ada..haish..jangan dia cakap dengan orang yang aku tak nampak udah le..

Kalau Shifa tidur, masa ni lah baru best nak tengok cerita kat Astro..kat bilik aku tak ada Astro, tunggu Shifa tidur baru aku boleh tengok cerita dengan aman..kalau tak, muka dia kat depan muka aku kang..ahahaha..semalam aku tengok drama 'Ruqyah Rocker' kat Astro Oasis..best jugak cerita dia..cerita pasal mat rock yang dah kembali ke pangkal jalan..

Walaupun dah kembali ke pangkal jalan, dress-up still macam rocker lagi..asyik kena fitnah je kerjanya sebab tak berubah penampilan..ni lah kan..perkara ni memang banyak berlaku..manusia zaman sekarang ni memang suka cop orang melalui penampilan lebih2 lagi orang Melayu..bukan aku nak kutuk orang Melayu, tapi mentaliti orang kita ni harus diperbetul..

Mentaliti orang kita ni kadang2 ada jugak yang tak boleh pakai..contohnya, kaum bapa sering mengabaikan kerja2 rumah seperti membasuh, mengemas dan memasak. Mereka sering meletakkan tugas itu bulat2 pada kaum ibu..padahal kat dalam Al-Quran pun tak ada tulis semua kerja tu kerja kaum ibu..Rasullullah SAW pun sering membantu isteri beliau buat kerja2 rumah okeh..jangan nak membongak lah ya..sebab tu ramai isteri2 sekarang tertekan dengan sikap suami macam ni. Betul tak?

Walaupun kerja2 tu nampak remeh, tapi apabila berlakunya waktu2 darurat seperti isteri bersalin, rumah pun jadi tunggang langgang..nak tunggu isteri balik dari hospital jugak yang kemaskan..kesian tak? Kesian kan..hidup berumahtangga ni kena ada give and take..itu baru namanya perkongsian hidup..memang kaum suami ni kerja kuat kat luar..tapi, cuba sesekali diorang jadi isteri untuk satu hari..kalau tak gelabah memang tak sah kan..huhuhu..

Berbalik pada cerita tadi, manusia ni kadang2 memang tak fikir apa yang diorang buat..tak ada usul periksa main tuduh je kan..dulu aku pun rocker jugak..aku dah tau dah apa yang nak keluar dari mulut diorang..balik2 tanya benda yang sama..kisah yang lepas2 pun nak korek balik..macam lah diorang tak pernah muda dulu..dulu dengan sekarang takkan sama..macam tu lah jugak dengan diri kita..masing2 kena terima hakikat..kan lebih baik bersyukur bila tengok kawan sendiri dah berubah..

Macam ada sorang kawan aku ni..dulu, masa dia remaja memang gila2..macam2 benda dia pernah buat..tapi, sekarang dia dah jauh berubah..berubah kepada perkara yang lebih baik..orang still cop dia dengan perkara yang pernah dia buat dulu..pada aku, kawan aku tu lebih baik dari orang yang cakap bukan2 pasal dia..sayangnya, orang yang bercakap tu sendiri yang tak berubah-ubah..kesian..

Ada juga yang mengaku dirinya berubah..berubah secara drastik! Tapi perubahannya itu untuk dia bermegah-megah..megah yang dia lebih baik dari kita..ya, aku memang menyampah orang hipokrit macam ni..orang yang menuntut ilmu tanpa guru memang macam ni la kelakunya..nak sound orang memang ikut sedap mulut dia saja..puas dah layan orang macam ni..nak tak nak diam je lah..kalau lebih, memang mau kasi sound balik..ahaha..tapi takpe, kita tengok je sejauh mana kejahilannya itu..

Orang macam ni apa yang kita buat semuanya tak betul..apa yang kita ada semuanya tak kena..pernah dulu masa lepas lahirkan Anna..aku beli buaian dan beli net buaian tu sekali..entah macam mana aku tak perasan net tu ada gambar kartun mickey mouse..ramai yang puji net aku tu cantik sebab tak pernah jumpa yang ada gambar kartun..alih2 dia pun bersuara..

"Buat apa, nanti malaikat tak masuk.''

Naifnya dia..kesian aku tengok..kot ya pun nak tegur, cuba fikir dulu..sebodoh-bodoh aku pun, tak pernah dalam hadis ada sebut pasal bila gambar kartun ada kat rumah, malaikat tak masuk..anak patung pun tak boleh main..hehehe..gelak aku sorang2..Rasullullah SAW sendiri pun pernah teman anaknya main anak patung. Jadi tak salah kan kalau kat rumah kita ada anak patung..cuma, apa yang ada disebut, jangan ada sesuatu patung atau gambar yang bernyawa digantung atau diletak dalam rumah kita..hurmm..bila ingat2 balik, oh ya kat rumah dia ada gantung gambar dia terima ijazah..hehehe..gantung kat ruang tamu apa tujuannya? Hehehe..fikir2kan lah..aku pun tak berapa pandai bab2 agama ni..moga dia diberikan petunjuk..



No comments: