Monday 19 November 2012

Not A Monday Blues


Assalammualaikum..

Apa khabar kawan2? Moga sihatlah hendaknya ya..aku sihat2 je..cuma masa baru2 kerja kat area ni aku selalu sakit2..aku pun pelik..asyik selsema dan demam je..bila fikir2 balik baru aku perasan..sebelah office aku ni ada buat sulaman untuk badan2 korporat..sebelah kiri pulak kedai jahit..hurmm..aku alah dengan habuk2 benang dengan kain diorang..kenapa lah aku tak perasan ehk? Lama2 dah lali dah..oh ya, hari tu kan aku ngadu sakit perut..sekarang dah ok dah..mekasih bagi mereka yang mendoakan kesihatan aku ya..

Baru ni sempat nak update blog..sibuk aku kat rumah membawanya ke office pulak..ehehe..jarang aku sibuk kat office kan..tapi tu lah..saja je menyibukkan diri..bosan dengan deco office ni tu yang ubah sikit2..tak sempat nak Monday Blues..kat rumah memang bertambah busy lah sebab dah start cuti sekolah..anak2 sedara aku dok berkampung kat rumah..tak taulah apa yang diorang suka kat rumah aku ni..tiap kali cuti sekolah mesti nak duduk sini..hehehe..

Bila ramai umat kat rumah, makanya banyak jugak lah kuantiti makanan yang harus kena masak..bukan macam selalu..macam tu jugak dengan baju bajan diorang..adeh la..tapi yang bestnya dapat lipat kain baju banyak2..huhu..aku kan suka lipat kain..En Hubby pesan, kalau lipat kain jangan tinggi2..nanti nampak kaki..ekekeke..apa dah..saja nak menyakat aku..dush..dush..dush!


Mula2 sekali aku masak ikan siakap 3 rasa..Resepi aku dah pernah update..Anna kata ni ikan Nemo..sabo je lah..ni memang favorite dia..kalau pergi beli ikan, mesti dia nak ikan Nemo..tau lah aku ikan apa..hehehe..


Closed-up sikit..


Long shot..


Yang ni meatball soup..kadang2 apa yang ada kat freezer tu korang boleh olah jadi lauk..macam meatball ni..korang boleh beli dan simpan..sebab dia tahan lama..mana tau, waktu2 korang dah kehabisan barang basah..benda ni boleh jadi main course..macam jugak dengan sosej..selalunya bila dah tak ada lauk, aku buat sambal sosej..pokok pangkal korang kena kreatif..


Akhir sekali aku goreng brokoli..kebetulan ada fishcake belen2 buat mi goreng, aku campur je dengan brokoli ni..kompem fishcake ni habis dulu..ahahaha..ada jugak orang tanya aku, macam mana nak masak brokoli ni tapi still fresh dan tak hancur bila masak? Nasihat aku, korang kena tambah air sikit dan tutup kuali sebentar..selain dapat mengekalkan khasiat brokoli, ia juga dapat mengekalkan warna segar brokoli itu selain ia tidak hancur bila empuk..macam tu juga dengan sayur2 lain..cewah..blog Sopheshifa ada bagi tips pulak..ahaha..

Untuk pengetahuan korang, aku ni tak adalah pakar dalam bab masak2 ni..i'm still a typical mom..macam korang jugak..tak ada lah masak sedap mana pun..mungkin aku cekap kat dapur tapi tak bermakna masakan aku sedap seantero donia dan boleh bukak restoran..cuma satu je, kena rajin masak untuk keluarga..masak dengan penuh kasih sayang..biar semua yang rasa masakan kita tu pun sayang kat 
kita..ekekeke..ha, yang tu korang kena percaya dan sebarkan..huhuhu..



No comments: