Saturday 3 November 2012

Kelam Kabutnya Aku...


Assalammualaikum..
Busynya aku hari ni..terasa waktu berlalu terlalu pantas..disebabkan aku tengah period, makanya mata ni macam tau2 nak lelap lama2..ahaha..sedar2 je jam dah nak dekat pukul 9. Hah? Gila ahh..dah dekat pukul 9? Apa lagi, Mak Jemah terus melompat pergi tandas, gosok gigi dan cuci muka. Sambil tu tangan capai getah paip isi air kat washing machine.

Sementara nak penuhkan air kat washing machine, cepat2 aku kejut anak2..wooo..sangat liat ya korang tidur tak mau bangun..aku babab sorang2..ahaha..baru la nak bangun..ekekeke..cepat2 aku mandikan diorang. Selesai mandi terus aku masukkan baju2 kotor kat washing machine dan cuci. Sapu kat tingkat atas dulu lepas tu baru kemas dan sapu kat tingkat bawah..sampai kat luar aku sapu..memang tu la benda yang hari2 aku buat..huhu..

Siap sapu, aku uruskan kain baju pulak..kuantiti kain hari ni adalah maha banyak sebab setiap hari Sabtu bukan baju bajan je yang aku cuci. Tuala, selimut, cadar dan segala mak nenek yang sewaktu dengannya aku cuci sekali..habis semua pintu pagar jadi ampaian..ahaha..belum lagi baju bajan yang aku hanger..baju budak2 lagi..tapi, desebabkan dah biasa dengan kuntiti kain yang banyak macam ni, makanya semua itu tak menjadi masalah..

Settle semua baju bajan aku tengok jam dah pukul 10.30..adeh la belum masak lagi..tapi takpe, kena sahut cabaran jugak. Cepat2 aku defrost ikan merah dan ayam. Lepas tu masak nasi dan siapkan rencah2 untuk dimasak. Sementara aku gunting cili kering, aku goreng tauhu dulu. Lepas tu siang sayur pak choy, dah siap ketepikan. 

Blender semua bahan untuk asam pedas, tumis sekejap sambil tu tangan duk menumbuk bahan untuk masak sup ayam..tengok balik tumisan tadi, sambung kerja2 siang kentang, carot  dan curly flower. Masukkan ikan dan tambah air kat asam pedas tadi, masukkan air asam tunggu sampai mendidih dan sebelum angkat masukkan garam secukup rasa.

Dapur yang lain, tumis bahan untuk sup ayam. Sup ayam ni aku tak masak banyak sebab ni lauk untuk budak2. Aku tambah kentang, carot, curly flower dan fishball biar lengkap lauk diorang tu dalam satu periuk. Dah siap, angkat dan sediakan kuali pulak untuk goreng sayur pak choy..bila settle semua aku tengok jam dah pukul 12..omg! Siap2 mandi dan terus pergi kerja..tak sempat nak makan..sob sob..

Punyalah aku bersilat kat dapur dah macam masterchef, tapi tak sempat nak makan..huhu..sedey! Kang malam nanti aku serang itu lauk ehk..ahaha..tak pe lah, janji orang2 yang kat rumah dapat makan. Mak aku boleh jaga anak2 dengan selesa..tu je..dalam hidup ni perlukan pengorbanan kalau nak lihat orang tersayang gembira..:-)






No comments: