Thursday 27 September 2012

Kenapa Mesti Pertikai?


Ececehh..banyak pulak entry aku hari ni ehk..maklumlah, idea bukan datang selalu. Idea yang datang tu bila mencurah-curah sayang kalau tak update. Takut terlupa..dan sebenarnya..cewah..dah macam lagu Yuna pulak..ekeke..aku cuma suka kongsi cerita kat sini. Sebabnya, aku jenis susah nak cerita kalau kat depan orang..hehehe..bila jumpa, lain kang ceritanya..huhu..

Tajuk entry aku tu macam aku nak emo lagi je ehk..memang pun..huhu..aku emo bila orang cakap kat aku, ''macam mana ehk ko boleh kahwin dengan laki ko?'' Gila ko berani tanya soalan macam tu?! Huhu..itu kerja Allah beb..kenapa mesti pertikai? Jodoh pertemuan di tangan Tuhan..aku jadi pelik dengan soalan-soalan macam tu.

Alhamdulillah, sampai sekarang aku bahagia dengan suami aku. Gaduh-gaduh manja tu biasa lah..korang yang dapat laki handsome pun bergaduh jugak..jangan nak membongak! ahaha..apa yang penting aku dapat cukup kasih sayang. Dapat suami yang memahami walaupun dapat jumpa 2 hari sekali..ekeke..

Dan yang paling penting, suami aku tu layak jadi IMAM kami. Rupa paras dah tak penting kalau tidak dapat  memelihara lidah. Sebab apa aku cakap macam tu, sebab aku tak suka lelaki yang suka cakap kotor dan lucah. Kononnya mereka tu open minded. Beb, kalau open minded pun kalau tak cakap kotor pun orang tahu awak tu open minded. Istilah tu dah tak boleh pakai dah sebab yang open tu minded, bukan lidah..ahaha..

Hurm..aku nak tanya kat orang pun aku fikir 18 kali. Tak nak orang kecik hati. Apa lagi nak pertikai kerja Tuhan..ishk3..ada juga orang suka tanya ''bila nak kahwin?'' Agak-agak korang, nak ke orang tu membujang je? Kesian tau..pernah dulu ada sorang kakak tu..selalu orang tanya dia bila nak kahwin. Umur kakak tu pun dah 40's. Bila umur dah macam tu, wajar tak orang tanya dia bila nak kahwin?

Nak tahu apa jawapan kakak tu? Huhuhu.."Ko tanya aku macam tu kenapa? Ko nak suruh aku amik laki ko ke?'' Amekaw! Ahaha..sarang tebuan jangan dijolok weh..mereka pun manusia biasa, ada hati dan perasaan. Apa lagi kalau dihina atau dicaci..kalau kena kat aku ko memang selamat lah sebab aku diam..kena macam kakak tadi tu..huhu..kalau hati tak panas, muka mesti merah!

Satu lagi bila orang tanya pasal anak. Semua orang yang dah berkahwin mesti nak anak. Kenapa nak soal macam tu? Kalau dia baru kahwin boleh diterima. Ini dah 10 tahun tak dapat anak..sedih weh orang tu..sepatutnya tanya diri sendiri..kenapa dia tak ada anak..anggap je yang dia masih belum ada rezeki. Sebab tu kerja Allah..kenapa mesti pertikai..kalau bukan rezeki dia pada anak, mungkin rezeki dia pada yang lain. 

Tak cukup tanya macam tu, bila dah ada anak sorang, tanya pulak bila nak tambah..aish..macam-macam manusia ni kan. Kita tak tahu masalah orang, so jangan banyak songeh boleh tak? Bukan semua masalah kita kena beritahu kat orang. Kalau orang beritahu pun, nanti korang cakap jugak..''itu pun nak cerita''. Kalau kita tak suka orang tanya benda sensitif kat kita, jangan sesekali tanya benda yang sensitif kat orang..

Renung-renungkan..maaf jika ada yang terasa..




No comments: