Monday 17 September 2012

Beef Blackpepper


Memandangkan aku ni sangat sibuk, biasanya apa yang aku masak mesti yang simple2 saja. Mana sempat nak duduk dapur lama-lama. Paling tak pun kurang dari 2 jam..tu dah kira lama lah tu..hehe..seawal pagi aku start kemas rumah, sapu laman mandikan anak dan cuci kain bagai..lepas tu baru siap-siap masak. Memandangkan kat umah aku ni ada 3 generasi, makanya lauk pun kena ada untuk 3 generasi ni..yang pedas, yang kurang pedas dan tak pedas. Tapi anak aku ni memang tahan pedas..cuma aku tak bagi makan pedas sangat takut perut dia tak tahan pulak kan..

Ok, kat sini aku ada resepi beef blackpepper yang sangat mudah. Meh tengok apa yang perlu ada kat resepi ni..hehehe..



Serbuk blackpepper segera jenama Maggi..


Yang ni pun ok, tapi pedas sikit..


Bahan-bahan;


1kg daging

1 paket serbuk blackpepper

1 biji bawang besar (potong dadu)

sedikit daun bawang (potong seinci)


Cara-caranya;


1) rebus dahulu daging sampai empuk (kalau daging panas tak payah)

2) tuang 1 sudu minyak makan dan goreng daging tadi

3) masukkan serbuk blackpepper dan masukkan air

4) biarkan kuah pekat

5) bila dah pekat, masukkan bawang dan masak sebentar

6) masukkan daun bawang, gaul sebentar dan tutup api..siap!


Senang je kan..hehehe..


Inilah hasilnya..dalam resepi ni tak payah bubuh garam dah..serbuk blackpepper ni memang dah cukup rasanya..





No comments: