Wednesday 5 December 2012

Susah Sangat Ke Nak Berbudi Bahasa?


Assalammualaikum..

Entry kali ni bukan nak emo tak tentu pasal..untuk ingatkan diri sendiri jugak..tak marah pun..agaknya dunia semakin moden, cara bercakap pun nak ikut moden..intonasi suara pun nak ikut moden..macam tu ke? Ishk2..tolong berbudi bahasa sikit pada orang yang lebih tua boleh tak?

Benda ni berlaku pada mak aku..sebagai seorang guru mengaji..mak aku cikgu tu..ramai anak2 jiran datang mengaji..mak pun tak pernah mintak upah pun tapi ada juga yang yang berhati mulia yang ikhlas bagi (upah). Alhamdulillah..memang ramai lah anak2 jiran yang datang mengaji..

Kalau waktu sekolah, yang datang mengaji tu tak tentu masa..boleh dikatakan dari pagi sampai petang jugak lah yang datang sebab waktu sekolah diorang kan berbeza..dulu lagi, ada jugak yang datang malam..tapi lepas Shifa lahir, mak dah tak nak mengajar malam..penat weh..mak aku pun nak rehat jugak..

Lepas bapa aku sakit ni mak memang tak nak ambil pelajar baru..huhuhu..mak cuma ajar pelajar yang sedia ada je..itu pun ada yang dah khatam dan ada juga yang berhenti dan belajar kat tempat lain..tu mak aku tak kisah sangat lah..tapi, yang buat mak aku terkilan, sungguhpun diorang nak berhenti, beritahu lah dulu..macam mana korang hantar anak korang mula2 belajar dulu, macam tu lah korang datang cakap nak berhenti dan belajar kat tempat lain..mak aku tak kisah pun..

Tau2 diorang dah berhenti mengaji..berselisih bahu dengan mak aku pun mak2 diorang tak cakap apa2..apa lah diorang ni kan..bukannya mak aku mintak upah pun..nak ucap terima kasih pun payah..masa nak hantar anak2 diorang, bukan main lagi nak mintak tolong..bila mak aku dah tolong, macam ni pulak balasan diorang..

Baru2 ni ada jiran aku nak hantar anak dia mengaji melalui telefon..mak aku pun cakap lah yang bapa aku tak berapa sihat..tambah pulak jaga cucu2 yang 'baik2' belaka..lepas tu mak aku pun beritahu mengenai kondisi bapa aku macam mana..nak ke toilet pun kena papah..apa yang mengejutkan mak aku, jiran aku tu macam marah2 pulak kat mak aku..katanya anaknya tu baru sorang yang nak belajar..bukan ramai pun..ya, tapi mak aku nak bersikap adil dengan semua orang..

Kalau zaman aku kanak2 aku dulu, guru mengaji memang disanjung..setiap apa yang ada pada kami, kami akan beri sedikit padanya..contohnya makanan, kain batik atau hadiah2 yang lain tanda terima kasih kami..tapi sekarang, semuanya dah berubah..guru mengaji sekarang seolah-olah jadi individu tempat mereka melepaskan sesak saja..

Namun begitu, ada juga yang masih ada budi bahasa..yang sering bertanya khabar dan bagi mak aku hadiah berupa kain batik, kain ela, makanan etc..dan kebiasaannya anak2 diorang ni memang jenis terang hati..mudah terima apa yang telah diajar..walaupun ada diantaranya masih tak kenal huruf, tapi mereka rajin datang mengaji..moga Allah terangkan hati mereka..Amin..




No comments: