Thursday 17 January 2013

Terasa?


Assalammualaikum..

Terasa terpanggil nak tulis satu lagi entry..hehehe..sapo la tu yang panggil? Ni nak cerita pasal kawan kolej aku dulu..bukan nak cerita pasal dia ehk, tapi nak cerita pasal dilema dan apa yang dia hadapai sekarang ni..bila difikir-fikir, ada betul juga kenyataan dia tu..''bertindak mengikut logika dan bukan emosi''..aku sokong sangat2..

Kadang2 apa yang kita luahkan terlalu mengikut emosi..tak kira siapa, aku pun kadang2 ter emo jugak..ngaku ehk, bukan tak ngaku langsung..hehehe..tapi, semua tu aku jadikan pengajaran..tak ada yang betul kalau tak bermula dengan kesilapan..macam jugak tak ada yang pandai terus jadi pandai..tak mustahil orang bodoh jadi pandai..sebabnya? -dia belajar..

Belajarlah dari kesilapan, bukan mengulangi kesilapan..tapi, mengulang kesilapan tu yang selalu kita dengar..apa pun, aku sekadar mengingatkan diri sendiri..tiada manusia yang tak pernah buat silap..kadang2 aku terasa juga dengan statement2 orang..bila aku terasa, itu bermakna ada kebenarannya..tak perlu lah nak melenting sebab itu dah memang logik..

Cuma kat sini, jika terasa pun, tak perlu lah kita berbalas serangan..buat serangan peribadi dsb..ini menambah lagi kekusutan..ini dipanggil bertindak mengikut emosi..memang betul kadang2 kita geram..tapi, bila kita berbalik kepada bertindak mengikut logika atau rasional, kita akan kembali kepada kebenaran..cuma kita kena kawal setiap tindakan..



No comments: