Monday 16 September 2013

Tutorial: Brownies Full Of Chocolate


Assalammualaikum..

Hari ni rasa rajin pulak nak kongsi resepi Brownies..resepi ni adalah resepi yang aku surf kat tenet masa zaman anak dara dulu..lepas tu bila rasa sedap, resepi ni lah yang aku guna sampai sekarang..sampai aku lupa pada yang empunya resepi ni..yang aku ingat aku cari kat My Resepi..kalau tak silap la..mahap ya..

Ok, sila semak resepi dulu kat bawah ni ya..


250g butter
400g coklat masakan
6 biji telur
2 cawan gula perang
2 penutup esen vanila
1 sudu besar coklat emulco
3/4 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk coklat


Cara-caranya:-



Aku guna coklat 200g milk compound dan 200g dark compound..sebabnya, aku nak habiskan coklat masa raya hari tu..


Cairkan coklat masakan dengan 250g butter secara double boiler..


Setelah cair, tutup api dan ketepikan..


Sementara tu pecahkan 6 biji telur dalam bekas..


Masukkan gula perang..kalau kat resepi tu 2 cawan, aku guna 1 1/2 cawan je sebab aku suka kurang manis..


Masukkan esen vanila sebanyak 2 penutup..


Diingatkan, sila abaikan jari jemari yang gebu itu..hahaha..untuk coklat emulco, aku gunakan 1 sudu besar sahaja..tujuannya untuk kek kelihatan lebih gelap..


Gaul bahan-bahan tadi hingga sebati..


Masukkan coklat dan butter yang telah dicairkan tadi..


Ayak tepung bersama serbuk coklat..


Gaul hingga betul2 sebati..jangan jadi macam choc moise cake aku dulu tu..huhu..sebelum tu sila gris loyang dengan butter siap2 dan tuangkan bahan..bakar dengan 180 c selama 1 jam atau sehingga betul2 dia masak..


Tadaaa...inilah hasilnya..brownies ni bukan macam kek yang boleh meninggi diri..dia jenis merendah diri jek...huhu..tak sempat nak snap hasil brownies yang dah potong sebab anak sedara aku tak sabar2 nak makan..kat situ jugak habis..hahaha..

Selamat mencuba!



No comments: