Wednesday 18 September 2013

Ingat Balik Zaman Kanak2


Assalammualaikum..

Aku rasa aku nak rombak balik aku punya blog ni..dah macam pasar borong..hahaha..tapi tak apalah, aku buat pelan2 sebab sekarang ni memang aku tak ada masa nak mengadap lappy..lain la masa aku kerja dulu..pc memang kat depan mata..hahaha..

Aku terfikir nak susun semua label..ada masa aku lupa nak letak label..hehehe..kerja yang memang tak efisien langsung! Hahaha..tak apalah..blog aku pun bukan nak fikir pasal rating pun..saja suka2..hehe..mula2 aku rasa aku cuma nak luahkan apa yang terpendam..tapi, sebenarnya tak kesampaian pun..apa yang aku tulis kadang2 tak pernah aku fikir pun nak tulis..

Kalau bab tutorial tu, memang aku suka buat..masa kecik2 dulu aku memang suka menulis dan melukis..bila aku melukis, aku bersertakan dengan ceritanya sekali..kira cerita bergambar la..hahaha..zaman kanak2 aku, bukan semuanya indah..aku orang susah..jadi, dengan buat cerita bergambar tu, aku dapat mencipta fantasi aku sendiri..

Apa yang aku ingat, masa aku kecik2 dulu, aku tak pernah pakai baju aku sendiri even baju sekolah pun..biasanya aku pakai baju kakak2 aku..masa tu aku tak kisah, janji aku dapat sekolah..nak bayar yuran sekolah naik darjah satu pun terpaksa pecahkan tabung ayam..alhamdulillah..yuran kami tak pernah miss dan malangnya kami tak pernah terima biasiswa atau apa2 bantuan sekolah..

Tapi aku tak pernah putus harap..aku pun tak pernah ada alat permainan..anak patung pun aku kutip kat kawasan pelupusan sampah..serius beb! Aku dapat pun patung puppet bentuk katak..hahaha..tapi aku telah menjadikan puppet tu sangat istimewa..aku cuci bersih2 dan aku isikan perut katak tu dengan kain perca dan jahit..


Lebih kurang macam Kermit The Frog ni la..bezanya puppet aku tu siap dengan kaki sekali..macam2 aku buat dengan puppet aku tu..buatkan baju kurung la, skirt la, seluar jeans pun ada..semua aku ambil dari kain perca mak aku hehe..apa yang boleh merealisasikan keinginan zaman kanak2 aku selain kemahiran..kemahiran menjahit dan sedikit kretiviti lah yang membuatkan zaman kanak2 aku lebih bermakna dari meminta-minta benda yang belum pasti dapatnya..aku percaya, waktu tu kalau aku terbalikkan rumah pun belum tentu aku boleh dapat!

Sekarang ni, aku belikan permainan untuk anak2 aku pun aku bagi 5 minit lah paling lama..lepas tu dah jahanam! Memang sangat berbeza kan antara susah nak dapat dengan senang nak dapat..cara menghargainya pun sangat berbeza..Kermit The Frog aku tu memang sangat bertuah! Hahaha..aku buatkan tilam, bantal, selimut, pakaian dan bermacam-macam lagi..hehehe..


Satu lagi aku pernah jugak teringin nak bela kuku panjang..tapi, memang tak boleh la kan..apa yang aku buat, tanpa pengetahuan sesiapa, aku buat sendiri pakai kertas keras..lepas tu aku gam kat jari..warnanya aku guna water color..hahaha..berangan tahap bimbo! Tapi tulah..apa yang ada dalam fikiran aku, kalau aku rasa aku nak buat, memang aku buat..

Selebihnya, aku banyak melakukan aktiviti lasak kat luar rumah..kawan2 yang sebaya pun ramai lelaki..setakat panjat pokok, cabut pokok ubi orang, sudah menjadi kehandalan aku..hahaha..bila dah cabut pokok ubi orang kami bakar lepas tu makan ramai2..memang sengal! Lepas tu tuan punya ubi datang serang mak aku..adehhhh..sumpah! Lepas tu aku tak buat kerja tu lagi..

Masa tu kawan2 memang ramai..kalau musim main ten teng, semua main ten teng..main galah panjang, main rounders..main rounders la permainan yang buat orang bencikan aku dan geng2..hahaha..apa taknya, bola rounders tu silap2 masuk kat rumah diorang..memang masak la kena marah! Lepas tu beralih kejap dengan permainan lain..lepas dah boring, main balik rounders..hehehe..

Tapi jangan ingat kerja aku masa kanak2 main je ya..sebelum aku keluar bermain, memang aku dah siap2 tolong kemas rumah, cuci pinggan, cuci kain, sapu lantai..tak percaya? Masa aku darjah 2 aku dah iron baju sendiri..tu haaa...pakai arang lagi..memang retro! Tapi yang peliknya kenapa mak aku percaya sangat dengan aku buat benda2 tu sendiri?

Darjah 3 aku balik sekolah agama naik bas tambang! Pun mak aku still percayakan aku lagi..tak tahulah hati aku kering macam mana..memang tak pernah mengeluh..pernah satu hari tu hujan lebat sangat..tunggu hujan teduh sampai dah petang..bila tunggu bas, bas tak sampai2..adeh laaaa..sudahnya, dari sekolah agama aku terus jalan kaki balik rumah..kira jauh jugak la dalam 2km..sampai2 rumah, tanpa dakwa dakwi aku terus kena sebat dengan mak aku sebab balik lambat..adoyai..

Kesempitan hidup tak pernah menghalang aku dari terus sekolah..bila kakak2 dan abang2 aku dah kerja, barulah kehidupan kami senang sikit..mula2 kami memiliki seterika elektrik! Sampai sekarang kalau ingat2 balik macam mana kami susah, bab2 menggosok pakaian, akulah paling rajin..hehehe..lepas tu mak beli dapur gas..makin rajin kami memasak dan aku seawal darjah 4 dah masak untuk keluarga..

Lepas tu mak beli fridge..masa tu terasa sangat yang kami dah banyak improved..bila dah ada fridge, aku mula berangan, kan best kalau ada macam2 kat dalam fridge tu macam kat dalam iklan..tapi, tak mungkinlah..kami pun bukan senang sangat..beli fridge pun masa tu jiran2 aku dah pakai lama dah..yang dah rosak pun ada..kami je yang ketinggalan..

Lepas fridge, kakak aku belikan washing machine..memang jakun la aku masa tu..tak payah nak cangkung berus baju..nak jemur baju pun makan satu hari nak kering..bila dah ada washing machine semuanya dah berubah..tak payah risau jari kematu sebab hari2 perah guna tangan..phewww!!! Akhir sekali kakak aku beli tv warna..gembira tak terkata sebab hampir meningkat dewasa baru aku rasa tengok tv warna..sebelum tu tengok tv gobok tu haaa...hitam putih je..tv3 pun tak dapat tau!

Sebab tu aku dah lali kalau aku susah pun sekarang ni..sebab rasanya kehidupan aku lebih baik dari dulu..cara aku, kalau aku nak dapatkan sesuatu, aku akan usaha sendiri tanpa meminta-minta dari orang lain..aku percaya, kesusahan tu hanya sementara..tanpa usaha mimpi takkan menjadi kenyataan..sampai sekarang, aku tak pernah mengimpikan apa2 yang luar dari kemampuan..sebab aku dah lali dengan kesusahan sejak kecik lagi..

Ok la..bila ada kelapangan lagi dan aku ingat balik cerita zaman kanak2 aku, aku sambung okeh..ni nak beradu dulu..dah lewat malam pun..tata!




No comments: