Tuesday 24 September 2013

Kenal Dulu Baru Tahu


Assalammualaikum..

Beberapa hari yang lepas aku dok ralit baca status2 kat fb..kadang2 aku ni jarang baca semua status friend list sebab aku biasa online pakai phone cikai..hahaha..tapi, disebabkan handphone tu sangat praktikal buat aku dan jimat kredit, makanya aku online pakai handphone tu je la..disebalik kebaikan, ada juga kekurangannya..aku akan menghadapi masalah bila tengok status2 yang terdahulu..lambat! Sebab tu aku cuma baca status2 baru dan yang terdahulu tu aku memang terlepas pandang..

''Kadangkala orang sombong bukan terlihat disebalik rupanya..
Adakalanya ia terlihat di sebalik hatinya''

Lebih kurang begitulah isi kandungannya..aku fikir2 ada juga kebenarannya dan memang selalu jugak la berlaku depan mata..dan aku nak tambah sikit, ''kebaikan dan seseorang juga bukan terletak pada rupanya, adakalanya ia juga terletak pada hatinya''..faham tak? Buat2 faham je lah..hahaha..

Ayat pertama tu memang selalu terjadi pada aku..orang anggap aku ni sombong sebab muka aku nampak garang..hahaha..boleh? Aku tak kisah dan aku tak salahkan diorang sebab dah memang rupa aku macam ni dan diorang tak tahu aku ni jenis yang macam mana..yang penting hati.. tapi, adakalanya raut wajah nampak sangat manis dan tanpa kita duga orangnya sangatlah sombong dan bongkak..ha, yang ni aku pernah jumpa..

Kesimpulannya, jangan menilai orang jika kita tak kenal hati budinya..kadang2 kita tak kenal pun orang tu ataupun kita kenal tapi kita jarang jumpa tapi kita dah menilai dengan persepsi yang buruk..bila orang cerita pasal sipulan, kita mudah percaya dan tak fikir panjang..mungkin apa yang mereka lihat bermaksud sebaliknya..wallahu a'lam..



No comments: