Wednesday 25 September 2013

Bila Ketiadaan Hubby Kat Rumah


Assalammualaikum..

After a few days tak hujan, hari ni pagi2 lagi dah hujan lebat..alhamdulillah..macam best je kan kalau dapat tidur..tapi, bila fikir balik, banyak lagi benda yang aku nak buat walaupun aku dah siap mengemas dan cuci kain..aku belum masak lagi..hehe..apa lagi, aku pun siapkan lauk tengah hari..masak yang simple2 jek..singgang selar kuning, kobis goreng dengan sambal belacan..

Start minggu ni bonda Taqris kerja divided..maknanya, tak ada lagi aku cuti panjang..hahaha..Sabtu dengan Ahad je aku cuti..pukul 7.00 pagi dia hantar dan dalam pukul 6.30 petang baru dia jemput..itu pun kalau jalan tak jem sebab bonda Taqris study kat Hospital Kempas..

Setahun juga dia study sebab staff nurse macam dia ni sampai satu tahap memang kena attend course..lepas ni mungkin dia akan jadi Sister..sebelum ni bonda Taqris terima Anugerah Khidmat Cemerlang, memang cepat la dia naik pangkat..alhamdulillah..bonda Taqris yang aku kenal, dia memang seorang yang baik..jenis tak kisah pun even anak aku selalu buli anak dia..hahaha..

Sepatutnya hari ni aku nak masak pulut kuning sikit..hehehe..sebab aku memang dah berhajat nak masak pulut kuning sempena Anna naik Al-Quran hari ni..tapi, stok pulut habis pulak..nak beli kat van sayur, dia pun kehabisan stok jugak..macam ni la, bila Encik Hubby outstation, transport pun dia tak tinggalkan..

Memang selalu pun macam tu..aku kat rumah kena pandai2 la bajet..biasanya, sebelum Encik Hubby outstation dia akan bawa kami pergi shopping barang dapur..semuanya kena extra..walaupun kadang2 aku rasa macam membazir, tapi sampai suatu masa benda tu kita perlukan jugak..

Dari rumah memang aku listing siap2 barang yang nak dibeli..segala mak nenek aku kena tulis walaupun nampak macam remeh..karang bila kita perlukan masa tu tak ada..biasanya Encik Hubby akan beli sekali frozen food untuk kudapan..aku tak kisah pun kalau tak ada..tapi Encik Hubby ni jenis kesian kalau anak bini dia asyik makan benda yang sama je..masalahnya, fridge aku ni karang tak muat nak isi, barang basah lagi..hehehe..

Duit untuk kecemasan pun Encik Hubby sediakan..pandai2 la nak guna..mana tau kot2 anak2 demam ke..pernah juga aku tiga beranak demam..pergi klinik, cukup2 duit kecemasan tu je..nasib baik ada juga aku income..selalunya, time Encik Hubby tak ada, time tu la nak guna duit..kang sekolah Anna ada jual buku la, jual cd la, macam2..

Susu dengan diapers pun beli extra sebab Encik Hubby selagi tak beli extra memang tak senang dia nak pergi outstation..hahaha..dari dulu lagi, kalau bab susu ni kadang2 sampai aku kena tulis tarikh sebab belum habis setin, Encik Hubby dah beli lagi..lama2 bertin-tin stok susu kat store..tambah lagi sekarang ni Anna dah kurang minum susu..sampai aku kata dah2 la beli susu Anna ni..takut expired jek..

Hari ni Shifa pulak demam..disebabkan ada pengalaman atasi demam sewaktu ketiadaan ketua keluarga, makanya stok ubat-ubatan pun kena ada..sebenarnya, pengalaman juga boleh membuatkan kerja kita jadi mudah..itu pun kalau kita betul2 bersedia dan tak panik..hehehe..

Tak ada perkara yang kita buat tak pernah gagal..sebenarnya kegagalan itu satu permulaan untuk kita berjaya..pernah kawan aku cakap, ''kau kena bodoh dulu baru datangnya pandai''..kedengaran macam sangat kasar, tapi itulah hakikatnya..maksudnya bila kita membuat kesilapan, kita akan memperbaikinya sehingga kita benar2 mahir dalam sesuatu perkara itu..practice makes perfect!




No comments: