Saturday 28 September 2013

Hmmm..


Assalammualaikum..

Lama dah aku fikir benda ni..tapi aku pendam jek..bukan aku sengaja nak buat keputusan macam ni..bukan juga sebab terpaksa, tapi sebab aku yang putuskan untuk buat keputusan ni..ya aku tahu aku belajar tak tinggi mana..dulu aku ada kerja best, tapi aku berhenti..sebab memang aku dah fikir semasak-masaknya..

Bila orang dok cakap kenapa, aku tak pernah cakap in detail..kadang2 jawapan aku macam tak ada..macam aku saja suka2..bila aku di offer kerja selepas aku berhenti kerja kat tempat lama tu, aku terus terima sebabnya adalah satu..aku nak jaga orang tua aku..

Lepas kerja baru aku dah tamat kontrak, itu sebagai pembuka jalan sebenarnya..aku kena jaga orang tua aku..sebelum arwah bapak meninggal, sebenarnya aku tak pernah tidur lena..dari zaman anak dara lagi..bila orang dok pertikai kenapa aku masih di Kulai, aku tak kecik hati sikit pun..sebab mereka tak tahu pun..

Bukan aku tak pernah dapat offer kerja kat KL..bukan tak ada peluang kerja yang membolehkan aku mencari pengalaman luar dari Johor..sebab aku masih ada tanggungjawab aku kat sini..memang betul aku ada adik beradik yang lain..diorang pun ada tanggungjawab diorang dan sampai masa aku kahwin, aku pun ada tanggungjawab juga..

Sekarang aku masih ada tanggungjawab untuk jaga mak aku..ada juga yang cakap, aku muda lagi kenapa berhenti kerja pulak..kadang2 nak juga aku balas..tapi aku tak tahu nak cakap macam mana..tak tahu macam mana nak explain untuk mereka takkan tanya lagi..

Masa aku kahwin dulu pun aku buat kecil-kecilan jek..pada aku kalau boleh aku tak nak bersanding, cuma inginkan persalinan yang boleh dijadikan kenangan..urusan perkahwinan aku, semua aku buat sendiri..tak ada sesiapa yang sponsor pun..kalau sesiapa yang datang majlis aku tu mesti ada yang pelik, aku anak bongsu, tapi majlis macam tak semenggah..

Sebab apa? Sebab aku pun bukan orang senang..orang tua aku pun dah bersara dan tak ada duit pencen yang diorang terima tiap2 bulan..pilihan apa yang aku ada? Tak ada pilihan, selain aku kena usaha sendiri..Alhamdulillah, segalanya dipermudahkan..bersanding juga aku sebab nak tunaikan keinginan mak aku..tapi, sampai sekarang mak aku tak tahu tiap2 malam aku menangis menjelang hari perkahwinan aku sebab semua benda aku urus sendiri..

Pasal duit, memang aku usaha sendiri selain wang hantaran yang aku terima..itu pun macam2 dugaan juga lah..tengah aku sibuk uruskan beli barang2 kahwin, ada juga kawan yang nak pinjam duit..ada tak ada, aku pinjamkan juga sebab aku tak sampai hati sebab dia betul2 ada masalah..aku pejamkan mata pinjamkan dia duit walaupun aku betul2 memang nak guna duit..

Tapi Alhamdulillah, semua kesempitan aku hadapi semua dipermudahkan selepas majlis perkahwinan..semua perbelanjaan perkahwinan dapat aku setelkan..apa yang aku tahu, aku ni ada 'instinct'..bila aku rasa sesuatu keputusan yang aku buat tu betul, in shaa Allah ianya betul..sebab tu bila masalah datang, kalau aku tak rasa nervous, maknanya tak ada apa yang perlu aku risaukan..macam juga keputusan berhenti kerja dulu..

Sekarang ni aku still nak duduk rumah sebab mak aku tak berapa sihat..aku takut dia collapse masa aku tak ada..kalau aku pergi mana2 memang aku bawak mak aku sekali..kalau balik kampung, make sure ada yang tolong jagakan mak aku..itu pun tidur aku memang tak pernah lena..jiran2 aku je la yang tahu macam mana aku kat rumah..

Satu perkara bila kita menghadapi kesempitan hidup, jangan sekali-kali kita give up..banyakkan doa dalam solat..sebab bila aku ada masalah, aku jarang fikirkan masalah..aku fikirkan benda lain je..percayalah, jika kita sabar, Allah gantikan kesenangan suatu hari nanti..sebab janji Allah itu pasti..jangan menyesal kerana kita tidak senang macam orang lain..sekurang-kurangnya kita senang dengan apa yang kita lakukan..masih dapat makan sedap2 walaupun masak sendiri..









No comments: