Thursday 5 September 2013

Aku, Ramadan Dan Syawal


Assalammualaikum..

Lama betul aku tak membebel kan..tak ada cerita apa pun..sebenarnya ada jugak benda yang nak aku cerita tapi banyak yang aku dah lupa..mungkin aku sibuk sangat sepanjang bulan puasa hari tu..cerita pasal bulan puasa, aku rasa, Ramadan kali ni betul2 bermakna..sebab tahun ni adalah tahun pertama aku menjadi seorang suri rumah tangga..

Sebelum ni aku memang tak berkesempatan nak siapkan juadah berbuka tiap2 hari..sebabnya, dekat pukul 7 jugak aku baru samapai rumah..kadang2 tak sempat nak mandi terus duduk kat meja tunggu waktu berbuka..nasib baik ada mak aku, tapi kadang2 mak aku boring jugak..haha..petang raya pun aku masih ada kat office..nak balik awal pun kena ikut budi bicara boss aku..kalau balik macam biasa, memang muncung je la mak aku tu..itulah dilema aku sepanjang aku bekerja selama 13 tahun..

Cuti raya paling panjang pun 4 hari..kalau tak, raya ke 3 aku dah tercongok kat office..memang tak best langsung..nak buat persiapan raya? Hurm..mana sempat aku nak buat semua tu..paling kurang pun aku siapkan baju raya je..selebihnya aku bagi duit kat mak aku suruh dia beli apa yang patut..memang tak best langsung..kadang2 cemburu juga tengok orang beraya jauh2..setakat cuti 2-3 hari nak kemana je? Hurmmmm..

Tapi tahun ni memang aku pulun peluang yang ada sepenuhnya..tiap2 hari aku sediakan juadah berbuka puasa walaupun ada 2-3 hari yang aku skip satu, disebabkan En Hubby mintak aku rehat dan dia belikan lauk..dua, kami berbuka puasa kat luar dan tiga, rasanya dua kali je kot..hahaha..lepas tu kuih raya pun banyak yang aku buat sendiri..memang ini satu pencapaianlah buat aku..

Tahun ni Anna dah mula belajar puasa..alhamdulillah..penuh sebulan dia berpuasa..peliknya tak nampak letih pun cuma aku yang letih tengok dia terlompat-lompat macam biasa..adeh! Kalau hari2 biasa dia akan tertidur dalam pukul 8 lebih, sepanjang bulan puasa dia tidur pukul 10 atau lebih..cergasnya tu lain macam..padahal waktu berbuka pun tak banyak makan..cuma aku biasakan dia berbuka dengan air panas..tu yang hari2 dia mintak teh tarik je..

Time sahur adalah sangat liat..susah nak kejut dia kalau tak aku yang bangkitkan dia kecuali di awal2 Ramadan..bila dia dah gosok gigi dan cuci muka baru dia cergas balik..nasi adalah makanan sahur wajib bagi dia..bagilah mi atau kuih, dia tetap nak nasi dan segelas susu..lepas sahur sempat tengok tv dan akan tertidur dengan sendirinya..

Malam raya aku kat rumah..untuk pertama kalinya persiapan malam raya siap awal..malam tu kami relax je sambil dengar takbir kat tv dan menonton rancangan2 yang ada..disebabkan kawasan perumahan aku ni kebanyakkannya keluarga2 muda..makanya, suasananya tersangatlah sunyi..suara terpekik terlolong anak2 pun datangnya dari rumah kami..hahaha..tapi aku tetap seronok sebab adik beradik aku balik beraya..kira the best eid celebration ever la..

Raya pertama, makcik dan sepupu2 aku datang dengan keluarganya..memang seronok dengan gelak tawa diorang..sebab keluarga sepupu sepapat aku belah mak aku ni memang suka melawak..kalau jumpa belum cakap apa2 dah gelak..hahaha..memang riuh dan sporting mereka2 ni..

Raya kedua, pakcik, makcik2 dan sepupu2 aku yang lain datang dengan keluarga diorang pulak..lagilah riuh! Sampai kami melepak kat luar je..lagipun umah aku kecik, yang luas kat luar je lah..hahaha..kebetulan aku masak nasi ayam..aku pelawa diorang makan tapi jual mahal sebab baru je makan masa singgah kat rumah makcik aku yang kat Taib Andak tu..pakcik aku pulak 2-3 kali asyik meronda kat dapur..mula2 dia cuit ayam goreng, lama2 dia duduk makan nasi ayam..daripada dia sorang, lama2 masing2 semua makan sekali..kakaka..padahal nasi ayam je pun..ketupat2 dah habis..

Sehingga raya ke 4 aku kat Kulai lepas tu baru aku bertolak ke Kota Tinggi..raya pertama tu Encik Hubby kerja, jadi aku tak kemana-mana..layan tetamu jelah..time raya ni memang tak kering tangan dibuatnya..asyik cuci pinggan je lah..bila tetamu semua dah balik aku tutup pintu..tak larat dah nak layan budak2 beraya..ahaha..bukan apa, memang letih sangat..sepanjang 4 hari tu memang aku betul2 sibuk..dah macam buat open house tapi versi 4 hari berturut-turut..phewww!!!

Kat kampung barulah aku betul2 dapat rehat walaupun kadang2 layan budak2 datang beraya..tapi takdelah penat macam kat rumah..hahaha..tapi aku puas, sebab dapat jumpa saudara mara aku yang jarang dapat berkumpul..ok lah..penat dah menaip, diam tak diam dah pukul 12 lebih..nak titun dulu besok awal pagi dah nak kena bangun!





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

No comments: