Tuesday 1 October 2013

Berbaloikah?


Assalammualikum..

Kalau aku kayaaaa...hahaha..hari2 dok dengar lagu tu kan lately ni..hehe..nak gelak pun ada bila dengar lagu tu..bait2 lagu tu merujuk kata2 cliche sebelum kaya..ahaha..betul tak? Kalau tak betul takkan ada pepatah ''besar periuk, besar juga keraknya''. Macam2 kita nak buat sebelum kita kaya..tapi bila dah kaya, macam2 benda kita nak buat dengan duit tu..itu bagi yang lupa diri lah ya..kalau orang yang masih tahu dan bijak menggunakan kekayaan yang ada, in shaa Allah segalanya akan menjadi apa yang kita harapkan sebelum ini..

Tapi aku pernah baca artikel mengenai seorang pengasas produk kecantikan ni..memang aku salute lah..dalam artikel tu dia ceritakan mengenai cara dia membelanjakan keuntungan yang dia perolehi..bayangkan seorang jutawan yang waktu itu memiliki RM100j dalam akaun hanya memandu Myvy sahaja..dan sekarang, pastinya amaun akaunnya bertambah, dia hanya menukar kereta Myvynya kepada kereta Toyota Prius..

Usahawan beginilah yang kita mahukan..masih merendah diri walaupun sudah bergelar jutawan..kadang2 tu, ada yang baru dapat kerja best sikit dah berangan nak pakai kereta itu kereta ini..bukan aku nak kondem minat orang terhadap kemampuan mereka sebab aku tak berada dalam lingkungan mereka..tapi, rasanya aku pun kena melatih dan belajar menjadi lebih sederhana..

Tapi sekarang ni aku nak cerita pasal tudung yang berada di pasaran..adeh la..melambak-lambak macam goreng pisang panas..dari yang semurah-murah harganya hingga yang semahal-mahalnya..tapi aku ni kategori pemakai tudung yang kalau boleh murah dan cantik..ehehe..kadang2 nak juga beli tudung yang mahal sikit tapi setakat RM50 tu ok lagi la..tapi kalau dah harga sampai beratus-ratus tu memang tak masuk akal..lebih2 lagi tudung tu macam tak ikut syariat seperti jarang, singkat dan sebagainya..

Tu lah kan..kadang2 kita ni tahu cakap jek sebab kita tak mampu lagi..kalau beduit, harga dah tak penting dah..tapi make sure anak2 aku aku dulukan..ada juga kenalan aku ni pakai tudung mahal tu..bagi aku tak salah kalau dia mampu..tapi, kalau anak2 pun macam tak semenggah bajunya, lebih baik aku gunakan duit beli tudung mahal tu dengan baju2 anak2 aku..bukan sehelai dua, berhelai-helai aku tengok..dah macam fever je aku tengok sebab berlumba-lumba nak pakai tudung macam tu..

Rasanya, kalau tak ada tudung macam tu memang tak sah..ada juga kawan aku offer beli tudung tu dengan dia..tapi aku tolak secara baik..bukan aku tak boleh beli..tapi, aku rasa macam tak berbaloi..lagipun aku bukan type yg pakai tudung macam tu..maaf la kalau ada yang terasa..tapi kalau tanya aku la, memang tak berbaloi bagi aku dan mungkin kalau aku beli, lepas tu aku akan menyesal berhari-hari..hahaha..





No comments: