Wednesday 16 October 2013

Cerita Aidiladha


Assalammualaikum..

Apa khabar? Aku sihat jek..masih belum terlambat aku nak ucapkan Salam Aidiladha kepada yang rajin membaca blog yang tak berapa nak best ni..hehehe..aku sambut Aidiladha kat rumah mentua tahun ni..makanya, aku kena siapkan lauk pauk raya sebelum aku balik kampung..

13.10.13-Aku pergi beli barang basah kat TJ Mart dengan mak aku..masa ni Encik Hubby masih kat Kota Bharu..kali ni aku cadang nak beli ayam 2 ekor jek..selalunya beli sampai 4-5 ekor, dah macam nak raya puasa pulak..bila aku fikir2 balik, untuk tidak berlakunya pembaziran, aku beli 2 ekor ayam jek..beli besar sikit..daging 1 1/2kg, udang 1/2kg untuk kuah lodeh dan beli sayur macam biasa..Sampai kat rumah, aku siap bersihkan dan potong sekali sebab itu je masa yang aku ada..

14.10.13-Aku ingatkan Taqris ada, rupanya bonda dia cuti 2 hari..ok, alhamdulillah..dipermudahkan..siap2 masak untuk tengah hari aku masak asam pedas ikan parang, kentang goreng kicap dan pak choi goreng..setel je masak, aku siapkan bahan utntuk masak lauk raya..sementara tu mak aku uruskan ketupat..

Encik Hubby kata dia sampai petang, aku cepat2 la masak..tapi sampai aku siap masak pun dia tak muncul2..adeh..aku risau..tak lama tu dia call kata dia sampai lepas Maghrib..aku lega..aku siap masak sebelum pukul 7.00 malam..Encik Hubby sampai, aku siapkan makan malam dulu dan sementara tu aku kemas semua barang yang nak dibawa..

Hajat hati memang aku nak puasa, tapi disebabkan aku piyed..tu yang terbantut niatnya..sedih weh..sampai kampung dalam pukul 10 lebih..sampai2 je ipar duai aku buat bbq..apa lagi, ambil pinggan terus ceduk makanan..hahaha..huduh betul perangai..ekeke..seronok bila dapat berkumpul..badan yang tadi mulanya penat terus lega..

15.10.13-Aidiladha sudah tiba..siapkan anak2, berkumpul dan makan2 bersama keluarga..lepas tu tengok jiran sebelah buat ibadah qurban..anak2 tak ikut sebab busy bermain dengan sepupu2 diorang..aku pergi dengan kakak ipar dan anak saudara aku jek..Encik Hubby pulak sibuk melapah daging qurban..alhamdulillah, kami dapat banyak daging qurban yang disedekahkan..moga rezeki mereka berlipat kali ganda..amin..





No comments: