Monday 21 October 2013

Rahsia Kecergasan


Assalammualaikum..

Apa khabar bloggers? Sihat2 belaka la hendaknya ya..alhamdulillah, aku sihat2 saja..bila permulaan entry begini, bukan aku bajet ramai follower pun..hahaha..tapi aku tau, ramai yang layan blog merapu aku ni..aku menulis pun sekadar suka2..adatlah, bila kita publish, sikit sebanyak ada juga yang tersinggah blog aku ni kan..banyak2 terima kasih ya, sebab sudi baca blog aku yang poyo ni..hehehe..

Keadaan kesihatan pun bertambah baik walaupun kadang2 aku ni ada masalah piyed yang lambat berhenti..disebabkan aku dah dua kali bersalin sizer, kadang2 terasa pedih2 kat area sizer tu..dulu tak rasa macam ni pun..sekarang, nak bersin kena berada di posisi yang betul even umur Shifa pun dah 2 tahun lebih..kalau tak, aku akan merasa sangat sakit kat bahagian tu..terasa macam nak terburai perut..

Kalau rasa nak bersin, aku kena baring mengiring then bersin la dengan style kepit..hehehe..dah macam baru lepas bersalin pulak kan..tapi tu lah dugaanku..sob sob..bagus jugak kan, baru sopan sikit kalau bersin..kalau tak, bukan senonoh pun aku bersin..hahaha..main bersin sesuka hati jek..tapi kat rumah la..kalau kat public aku buat perangai tak senonoh tu memang tak la..haha..cover..psz..psz..gitewww bunyiknya..kihkihkih..

Ok, sebelum ni pun aku ada masalah kesihatan lain..biasa la, bila umur dah meningkat ni macam2 penyakit datang..lebih2 lagi aku ni memang banyak kerja yang guna tenaga dan tulang empat kerat..masa keje dulu lagi la..kat tempat kerja lain, kat rumah lain..terkejar-kejar macam pelesit..tapi masa tu rasa diri ni muda lagi, masih kuat, lupa yang suatu masa aku pun akan lemah..

Masalah utama aku adalah sakit kaki..mak aihhhh..kalau datang sakitnya nak jalan lama pun sakit, nak berdiri lama pun sakit, nak solat pun kadang2 sakit time duduk antara dua sujud..masa mula2 time solat je kaki aku tak sakit..lama2 aku bangun dari duduk kat kerusi pun kaki aku sakit..opismate aku dulu sakit kaki siap kena inject kat tumit..hadoiii! Bayangkan jarum panjang 2 inci! Agaknya, itulah efek aku kerja kat situ..mana taknya, banyak kena berjalan dari duduk..

Tapi, sejak aku minum minuman kesihatan yang Encik Hubby perkenalkan, masalah sakit kaki aku dah berkurang..badan terasa ringan, kadang2 bajet dah kurus pun ya jugak..hahaha..betul, aku tak tipu..Encik Hubby pun dah nampak susut..mak mentua yang dulunya terbongkok sebab menahan sakit pinggang yang kronik pun dah boleh berjalan tegak..mak aku pun, aku dah boleh ajak pergi shopping..dah tak sakit dah lututnya..


Inilah airnya..mulanya Encik Hubby beli untuk kegunaan diri dia yang kerja berat dan travel jauh..bila dia rasa badan pun ringan, dia pun suggest kat aku..mula2 pun aku minum untuk menambah tenaga sebab aku bergerak dan bekerja (even dok rumah pun) start pukul 5.30am-12.00pm/1.00am..tu pun kadang2 sampai pukul 2.00am sebab aku ralit siapkan bahan untuk breakfast esoknya..yang buat terbabas, bila aku prepare breakfast dengan lunch terus..haha..esoknya aku terus boleh masak untuk lunch sebab aku kan baby sitter..kena bersedia dengan pelbagai kemungkinan..hehehe..

Tapi tak selalu lah..aku kena manage masa betul2..tak boleh skip masa..kalau ada yang terluang sikit pun aku kena advance kerja yang seterusnya..end up baru aku dapat reward iaitu dapat rest awal..kalau tak, semua tertangguh..dan itu menyebabkan kerja aku sampai bila2 pun tak habis walau hakikatnya memang tak pernah selesai pun..tapi, yang penting semuanya rapi..

Oh ya, air ni banyak khasiatnya..nanti lah aku cerita pasal air ni ya, sebab brochure takde pada aku sekarang..berisipadu 500ml berharga RM3.80 sahaja sebotol..air ni baru sahaja launch dan masih belum luas lagi permintaannya..Encik Hubby pun sejak minum air ni dah jadi wakil penjual, tu pun masih baru lagi..tapi, Encik Hubby berniaga bukan harapkan keuntungan, cuma mahu membantu mereka2 yang memerlukan..harga pun berpatutan..setakat telan air je memang aku ok jek..jangan suruh aku telan macam2, memang tak le..hehe..





No comments: