Thursday 9 February 2017

Diam


Assalammualaikum..

Alhamdulillah, baru sempat nak update..macam biasa, antara sebab aku tak update, samada aku busy, takde idea atau malas..tapi kali ni opkos la sebab busy budak² naik sekolah kan..macam biasa anak sedara aku yg dua beradik tu transit dari rumah aku..kena pulak tahun ni diorang sekolah petang..masak kena awal..

Lepas diorang pergi sekolah, Shifa pulak balik dari sekolah..pukul 1 pulak, turn Anna balik dan kelam kabut pulak bersiap untuk ke sekolah agama..pukul 4 baru la dia balik..macam tu la rutin aku tiap² hari..petang pulak kena tengok anak² buat homework..malam, suami balik kerja pun kena layan jugak..nama je duduk rumah tapi waktu proper untuk rehat memang terpaksa kena korbankan.

Lately ni aku memang jarang layan social media..WhatsApp, wechat, Facebook apa lagi blog..bukan apa, bila kita asyik komen mesti ada yg tak kena..samada kita tersinggung atau kita akan menyinggung perasaan orang lain..lebihnya kita juga yang rasa tak best.

Aku akui yg aku pun bukan baik sangat..aku tahu, ada juga yang tak suka aku..aku pun tak nak tahu kenapa ada yang tak sukakan aku..sakit kepala buat serabut perut je..sebab bila aku terlebih fikir aku akan down..bila aku tak fikirkannya aku happy! So, aku pilih diam. 

Tapi, bila aku diam, makin menjadi-jadi pulak diorang ni post quotes yang menyakitkan hati..tapi aku sabar lagi..kalau aku balas balik, aku pun poyo macam diorang jugak..hahaha..umur bertambah, fikiran pun kena matang jugak beb..sekurang kurangnya bila aku diam, takde la aku nak tunjuk kebodohan aku..

Tak guna post perkataan maaf 0-0 tiap kali nak raya tapi lepas tu tak habis² nak sindir benda yang sama..percaya la, bila aku diam, aku dah melupakan..dah habis delete, dah format habis dah..tapi, bila aku diam jangan la diungkit ungkit lagi..seperti tak ada makna perkataan maaf tu pulak..Jangan mudah meminta maaf kalau hati tak ikhlas..

Tak ramai kawan bukan bermakna kita jahat. Ramai kawan pun bukan sebab kita jahat juga..yang penting macam mana kita kawal diri kita..ya, aku banyak belajar tentang sikap manusia..jangan terkejut sebab ada yang datang dan pergi..semuanya bersebab..sebab tu bila perkara macam tu berlaku aku banyak diam..jangan sekali kali post kat fb atau we chat..bahaya! Bagi aku cara begitu menunjukkan tidak kematangan kita..masalah tak selesai, kita tambah lagi kekusutan..sampai bila pun tak habis.

Sekian..

No comments: