Tuesday 15 May 2018

Ujian


Bismillahirahmanirrahim..

Lama betul tak update..sampai ingat² lupa password😂..aku sihat² saja..tak ada apa yg menarik untuk ditulis tapi lebih kepada apa yg pernah aku alami sepanjang aku tak berblog..

Selama aku berdiam diri, macam² perkara berlaku di depan mata..betapa kuasa Allah itu mengatasi segala-galanya..janji Allah itu pasti!

Ya, memang susah nak move on even kata² di mulut sekadar nak sedapkan hati..tapi aku cuba juga walaupun sering berlaku provokasi dan sarcasm bertalu talu di media sosial..aku paksa gagah dan berlagak ok..akhirnya alah bisa tegal biasa..

Ingat ya, adik kakak, abang² yg ghairah bersosial di media sosial di luar sana..masa kita tak lama..dosa pahala ditimbang tara, takut pahala yg kita dambakan, neraca condong pada dosa yg tak terduga..

Benda ni betul² berlaku..aku tak mahu mengaibkan..aku sendiri tak pernah kongsi apa², aku juga tak ada dendam kesumat yang tersemat..cuma aku nak ingatkan, jangan sekali kali melakukannya..sebab balasan Allah itu pasti.

Di zaman fitnah akhir zaman ini, jangan terlalu mudah menekan butang share ya kawan² ..jangan mudah berkongsi quotes yang nyata ditujukan kepada orang lain dengan apa niat sekalipun..

Aku menulis bukan sebab iman aku sudah penuh di dada..cuma aku mahu berpesan pesan supaya kita sama² tidak menerima kifarah di atas kesilapan kita..moga aib kita sama² terpelihara.

Begini, sebelum ni aku mengalami satu situasi di mana seseorang telah membuat serangan peribadi melalui media sosial pada aku dan kawan aku..

Puncanya bila aku dan kawan aku tidak berpuas hati dengan layanannya..tapi aku cuba untuk move on dengan hanya berdiam diri..malangnya kami sering menerima serangan peribadi melalui media sosial bertalu talu sehinggalah baru² ini dia melalui fasa paling mengaibkan..

Kami selalu menganggap apa yg dikongsi dan ditulisnya sebelum ini tiada kena mangena dengan kami..tapi, siapa la kami untuk berlagak tiada apa² kalau orang di sekeliling kami tahu ianya ditujukan kepada siapa..

Kuasa Allah dan kuasa dari doa orang yang teraniaya itu tiada hijab! Siapa sangka aib orang yang kita buka di media sosial walau hanya diketahui rakan² Allah balas dengan membukanya kepada sesiapa di seluruh Malaysia dan tidak mustahil ke pelusuk dunia..

Bila mengetahui berita itu aku tergamam..tak rasa nak menangis, tak juga rasa gembira yg cuma ada rasa insaf..insaf kerana aku mula terfikir, apa sangat aib kami yg dia buka hanya rakan media sosialnya saja yg tahu berbanding dengan dirinya yg aibnya terbuka luas ke serata negeri di Malaysia..

Aku harap dia berubah dan menurunkan walau sedikit egonya..apa yg aku baca, apa juga komen yg dia terima memang begitu lah dirinya sepanjang aku mengenali dirinya..

Sayangnya kalau tidak menerima teguran dengan hati yg terbuka..tidak menerima setiap kritikan sebagai pengajaran..berubahlah kawan walaupun bukan untuk orang lain..

Kawan², jadikanlah pengalaman aku ini sebagai ikhtibar..jangan sesekali menyakiti hati orang lain..pada kita ianya perkara kecil tetapi impaknya terlalu besar. Jauhi fitnah dan bersangka buruk..

Sekian..

No comments: