Wednesday 16 May 2018

Esok Puasa


Bismillahirrahmanirrahim 

Tidak terlewat rasanya untuk aku ucapkan salam Ramadan.. moga Ramadan kali ini menjadi Ramadan terbaik dan paling bermakna buat kita..kosongkan hati dari perkara yg mungkar dan penuhkan jiwa dengan segala kebaikan..aminn..

Selamat hari guru juga kepada warga pendidik..maaf kerana terlewat memberi ucapan..sebab keadaan yg tak mengizinkan..maklum la mak² memang bz semedang😂..

Cerita pasal hari guru, teringat pulak kisah anak sulong aku, Anna..masa aku wrapping hadiah untuk Cikgu dia, tiba² dia teragak agak nak bercerita..

Dia tunjuk kesan lebam pada bibir atasnya..aku tanya kenapa? Dia kata rakan sekelas (lelaki) dia lempar pencil box padanya..aku cuba berlagak selamba dan mengatakan mungkin ada sesuatu yg membuatkan rakan sekelasnya berbuat begitu..dia kata, dia cuma memberi arahan supaya rakannya itu keluar cepat dari kelas..

Aku tanya lagi samada dia sudah maklumkan pada guru..dia jawab tidak, kerana tiada guru yg dia jumpa selepas itu..aku diam dan anggap perkara itu sudah selesai..lagipun rakannya itu sudah pun memohon maaf..

Malam tadi, selesai solat tarawih, abang aku datang dan menegur kesan lebam itu..Anna terangkan kembali kejadian tersebut. Ada nada kesal selepas abang aku mendengar cerita tadi..seperti tidak puas hati..selalunya abang aku bersikap acuh tak acuh saja..

Bukan itu saja, masa di sekolah agama, ada seorang rakan sekelasnya mengejek-ejeknya..itu pun Shifa yg datang mengadu..apa la nasib kau anak..rupa rupanya asyik kena buli sahaja walaupun dia menjadi penolong ketua darjah..tiba² aku rasa sedih..apa yg aku boleh buat selain mengingatkan anak aku supaya jangan dilayan dengan ejekan itu..

Zaman kanak² memang itu la perkara yg mereka lalui..ejek mengejek, berbalas ejekan walau tiada sebab mereka ingin mengejek sama sendiri sebab mereka masih budak dan belum matang..kita yg dewasa inilah yg perlu beritahu do's and don't..

Ok, kakak dah boleh tidur dengan tenang 😄..lauk sahur pun dah siap, nasi pun dah masak..esok pagi tinggal panaskan je..jangan sampai lauk sahur jadi lauk berbuka sudah😂..

Ehhhh..jangan lupa baca niat puasa tau..

Sekian..

No comments: