Wednesday 26 June 2013

Al-Kisah Budak Taqris


Assalammualaikum..

Apa khabar semua? Alhamdulillah, aku sihat2 je cuma sakit tekak dan selsema sikit..kira sihat lah jugak sebab masih boleh bangun dan uruskan hal2 rumahtangga lagi..bukan tu je, aku kan dah jadi baby sitter budak Taqris tu..huhu..makin hari jaga dia, aku makin ok dan Taqris pun dah boleh sesuaikan diri..kadang2 sampai tak nak balik pun ada..hehe..

Bagi aku kehadiran Taqris tu tidaklah membebankan sebab dia memang manja dengan aku..dengan mak aku pun dia tak nak ok..hehe..bonda Taqris pun selalu cerita bila dia kat rumah asyik panggil aku je..hehehe..kadang2 bila dia demam, bonda Taqris mesti risau dan call aku dari tempat kerja..tak sudah dengan bondanya, ayahnya pulak call tanya aku samada aku ok ke tak jaga Taqris..

Mula2 aku ingat diorang ni memang jenis caring..kejap2 call tanya anak dia..rupa2nya, kalau time Taqris demam, Taqris selalunya meragam..tak nak tidur..tapi, yang herannya, bila dengan aku, time demam lah paling senang nak jaga dia..huhu..sebab dia banyak tidur..kira bangga jugalah kan aku boleh jaga dengan baik..yelah, anak orang weh..buatnya jadi apa2, hah! Masuk Metro muka depan kang..ahaha..

Semalam, kat kepala Taqris ada bisul..humang aihhh..besar weh..kesian aku tengok..dia pun macam tak selesa je dan badan dia pun panas..bayangkan, kita ada jerawat seciput kat kepala tu pun kadang2 sakit kepala ni kan pulak dak kecik tu tumbuh bisul kat kepala..huhu..tapi masa hantar pagi tu bonda dia kata satu malam Taqris tak tidur..lepas tu aku tidurkan dan dia pun tidur..mungkin semalaman dia tak tidur kot..

Pukul 11.30 pagi ayah dia datang bawa krim..dia suruh aku sapu kat bisul Taqris dan selebihnya dia suruh aku sapu dan urut sikit kat belakang telinga, tulang rusuk hingga tulang punggung..tiba2..aku panik! Kulit Taqris berubah berwarna merah macam udang kena panggang! Adoiyai..camne ni? Entah macam mana, seperti mengetahui kerunsingan aku, ayah Taqris pun call tanya macam mana keadaan Taqris..aku pun cakaplah kulit dia dah macam kena panggang..nasib baiklah ayah dia ok..

Lepas beberapa jam, kulit Taqris ok balik dan badan dia pun dah tak panas..Taqris pun lincah seperti biasa..lega aku..tapi bisul dia nampak macam lebih besar daripada tadi..rasa macam dah nak meletop je..pagi tadi, bonda dia kata bisul tu ayah dia dah pecahkan..banyak nanah keluar dan suhu badan Taqris mula turun dan dia boleh bermain seperti biasa..alhamdulillah..kesian aku tengok..aku dah anggap Taqris tu macam anak aku sendiri..

Entah kenapa aku selalu rindukan dia kalau dia tak datang..maklumlah, bonda dia sekali cuti kadang2 sampai seminggu..kalau kerja malam, dia tak hantar..maka rindulah aku pada Taqris..rindu dengan keletah dia yang suka berjoget..banyak perkataan yang dia keluarkan bermula dari rumah aku..tu yang aku rasa bangga sangat..hehe..ni bukan bangga yang bermegah-megah tu ehk..huhu..

Ok lah, esok sampai Selasa Taqris tak datang..maknanya 6 hari aku tak jumpa..hukhuk..apa boleh buat, sayang2 pun anak orang kan..hehe..nasib baiklah aku ada buah hati pengarang jantung aku sendiri..tak adalah sunyi sangat..



No comments: