Wednesday 1 March 2017

Perkara Yang Buat Aku Puas Hati


Assalammualaikum..

Apa yang membuatkan korang rasa puas hati? Lain orang lain caranya kan..kalau aku, benda kecik pun boleh buat aku puas hati..Ada orang dia puas hati kalau dapat banyak duit, contohnya..macam aku pulak aku takut pegang banyak duit sebab aku mudah lupa diri..hahaha..aku kan kretif bab² membeli ni kan..kalau duit tak banyak, pandai pulak berjimat cermat..

Kadang² benda yang aku beli bukanlah benda yang mengarut..misalnya aku beli baju anak²..bila aku beli, aku akan beli lebih dari sepasang kalau ada duit lebih la..kalau baju aku, aku memang jarang membeli..tapi bila ada peluang membeli, aku akan beli berpasang pasang sebab aku ni kan susah nak cari saiz baju. So, kalau dah ada saiz yg sesuai, memang aku beli la..kadang² aku beli baju yang sama tapi warna je yang berbeza..

Nak membeli pun ada masanya jugak..kadang² saiz dah ada pun kita tak beli sebab tak berkenan corak atau fesyennya..kadang² tu kita tak beli sebab kita tak tahu nak beli untuk kegunaan apa..tak pun bila kita tengok price tag, metirialnya biasa² sahaja berbanding harga..Kat sini aku nak senaraikan perkara yang buat aku rasa puas hati..

1)  Apa yang kita masak habis licin
Walaupun kita masak biasa², puas hati la kalau lauk tu habis. Esok dah boleh fikir menu lain. Tak payah la asyik nak hangatkan lauk je sebab akhirnya akan masuk dalam tong sampah jugak..membazir tu..

2) Beteri handphone penuh
Mungkin nampak biasa² tapi benda ni la buat aku puas hati time nak keluar..memang la boleh bawa power bank siap², make sure power bank pun kena charge penuh siap²..double happiness!

3) Siap semua task 
Opkos la kan..semua orang akan puas hati kerja siap sepenuhnya..tak pernah lagi dengar orang happy sebab tak siap buat kerja..hahaha..

4) Anak² dapat result cemerlang
Absolutely! Orang tak nampak usaha kita lebih² lagi anak aku bukanlah jenis genius yang tak payah study hard senang² bolah score..semuanya dengan usaha..banyak main, memang kelaut la jawabnya..nak guide anak² zaman sekarang ni kena istiqomah walaupun kau rasa hari² nak meradang, hari² meminta..

5) Anak² dengar kata
Tak payah minta lebih²..anak² bila suruh solat terus pergi ambil wuduk pun dah besar nikmat..bila dipanggil namanya terus tahu apa yang aku nak suruh pun aku dah rasa ok..contohnya aku berdiri depan sink..aku sebut je nama, anak aku dah tau nak buat apa..senang cakap aku puas hati kalau anak² alert.. Semua pun camtu kan..

Tu je dulu ehk..penat pulak nak taip panjang²..nak tulis entry tadi rasa macam rajin..bila dah taip, tgk jam dah nak pukul 12 tgh hari, tiba² rasa malas pulak..malas bila fikir Shifa kejap lagi dah nak balik..huru hara kang nanti..

Sekian..

No comments: