Thursday 2 March 2017

5 Tahun


Assalammualaikum..

Sebenarnya dua hari lepas officially dah 5 tahun aku berhenti kerja kat tempat kerja yang paling lama aku kerja iaitu 13 tahun..tapi hari ni baru aku nak update sebab semalam baru aku perasan memory kat fb aku..hahaha..aku kan rajin sangat bukak fb..hehe..ada satu hari tu anak aku terpicit ape tah sampai habis dia block semua friends kat wechat aku..alang² aku dah tak berapa aktif, aku ignore je dulu..nak marah pun benda dah jadi..besorkan mata je la walaupun tak berapa nak besor..hahaha..

Bukan apa, HP aku selalu je problem..kadang² member tiba² je terjengol kat depan pintu..geram dia sebab aku tak tgk phone..padahal aku tgk kat phone takde WhatsApp pun yang masuk..karang tiba² je text masuk berderet deret..harap data je 10gb..tak boleh jadi la  nak kena tukar phone baru..hehe..

Selama 13 tahun aku kerja kat situ, banyak benda aku belajar..selain belajar pasal kerja, aku banyak belajar pasal sikap manusia..tipu la kalau takde masalah kan..macam² kerenah  kena hadap..kerenah bos, kerenah customer, kerenah colleague, kerenah Lori driver, mekanik, sales agent dan termasuklah kerenah orang yang parking depan office..haha..macam² weh..

1) Bos
Aku masuk kerja je dapat² bos yang garang..gila strict.. Tapi kalau pasal kerja memang tip top dan aku cepat belajar. Bos kedua aku memang best giler tapi bos yg ketiga memang hampeh..tu yg aku berhenti tu..rasanya aku dah pernah cerita peel dia macam mana kan..

2) Colleague
Sebenarnya aku takde masalah sangat. Cuma ada la sorang tu yg memang sukar difahami..moody memanjang..hakak pun naik fade up..nasib baik dia berhenti dulu..ada jugak la masa nak kerja dangan aman..kalau tak hari² nak kena hadap angin kus² dia..insecured pun ya jugak dia ni dengan kitorang..letih nak melayan..

3) Lorry driver
Lorry driver ni pun macam² hal jugak..lain orang lain kerenahnya..dapat yg malas, habis la kitorang kena bambu dgn bos sebab tak suruh diorang masukkan stock..padahal kitorang malas nak bertekak dengan dia..haih la..tadah je la telinga..

4) Mekanik
Dapat pulak mekanik jenis hangin kus²..nak suruh pun kena tengok mood dia..kalau ada order, bila kita beritahu dia jawab pun nak taknak..terima kasih pun takde..padahal itu periuk nasi dia tu..kalau angin baik, baik la dia..tapi hakak ok je sebab kenangkan sama² nak kerja.

5) Sales Agent
Biasanya diorang tak banyak kerenah sebab sales diorang pun bergantung pada kita jugak. Yang menjadi masalah bila diorang lambat siapkan report. Kalau lambat, tengah malam jugak la kitorang baru balik..diorang sedap² tidor kat rumah..huwaaaa!!! Tapi, yang best diorang tak lokek belanja makan..mudah bekerjasama dan kadang² jadi peneman bersembang..

6) Orang Awam
Orang awam ni yang selalu parking depan premis kitorang..bila stock sampai, kita perlu parking kosong..boleh je kita nak reserved dan bayar monthly. Tapi area tempat kerja aku tu jenis sibuk sebab ada bank so company pun masih ada budi bicara lagi la..maunya kena beli 5-6 parking..kalau stock xde, xkan dibiar kosong je..

7) Customer
Customer always right! Aku tak tahu la siapa yg cipta quote ni..kadang² benda ni macam hampeh..tak semua la..yang always rightnya bila diorang beli product, bayar cantik and bila ada problem, complaint.. Itu aku setuju..tapi yang buat hangin ni customer yang ajet² gud tapi time bayar kita pulak nak kena kejar dia..kena maki jangan cakap la..kalau salah kita ok lagi..kalau yg jenis bodoh sombong tu yang tak tahan..selama aku kerja tak pernah lagi gaduh dengan customer..cuma pendam je sakit hatinya..tapi kejap je..next time kalau dia datang lagi dah boleh layan macam takde apa²..

Sepanjang 5 tahun tak kerja ni pernah jugak aku kerja tapi tak lama..stressed kot..bukan sebab lama tak kerja. Tapi sebab management teruk..bos pun tak professional..tu yang lately ni aku asyik update emo aku je..susah kerja dengan orang yang kita kenal ni tapi kita tak tahu macam mana cara kerja dia..boleh buat sesuka hati dengan alasan dia BAYAR..ahhh..malas la nak cerita lagi..baru nak move on weh..muntah karang sebab lately ni pun entry pasal dia jek..huwaaaa!!!!

Sekian..






























No comments: