Tuesday 19 November 2013

Tutorial: Lasagna



Assalammualaikum..

Sebenarnya benda ni aku buat dah lama..dah dekat dua minggu dah..dah jadi bahan kumbahan pun..hehehe..banyak kisah disebalik bahan lasagna ni..bahan2 aku beli sikit2..tau2 la, modal beli barang je dah berapa hengget..boleh je nak suruh Encik Hubby belikan..tapi, biasa la, aku ni kan suka buat surprise..

Mula2 aku selit beli pasta lasagna masa kami beli groceries..Encik Hubby tak perasan pun..haha..hari yang lain, dengan taktik yang sama aku selit sos spaghetti pulak..Mozarella, Parmesan dengan daging kisar aku beli sendiri..Mozarella tu memang tengah offer, beli satu percuma satu..apa lagi, laju2 la aku beli..hehe..

Akhir sekali aku beli full cream milk..aku beli kotak kecik je..Cheddar aku tak beli sebab anak sedara aku ada tinggalkan stok Cheddar slice kat fridge..anak sedara aku ni memang rajin membeli, tapi makannya tidak..buat penuh fridge je..hehe..yang kenyangnya, kami la anak beranak..haha..

Ok la, resepi ni aku belajar dari blog member aku..dia ni memang suka memasak..selain tu dia dan familynya memang suka travel..bila dia balik dari travel, dia akan try resepi popular di setiap negara yang dia lawati..tapi resepi ni dah bertahun-tahun dia update..aku cuma baru buat 2-3 kali jek..hahaha..

Emm..maaf la ya sebab entry ni picture dia aku ambik pakai handphone jek..kamera aku rosak..huhu..so, gambarnya agak kurang memuaskan..memang aku ada photoshop sikit..tapi untuk mengekalkan warna dan hasil yang asal..biasa la handphone cikai..hehehe..jom tengok resepi..


Gunakan 2 sudu besar butter untuk menumis 1 biji bawang besar dan 5 ulas bawang putih yang dicincang..tumis hingga naik bau..


Masukkan 400g daging cincang..kacau hingga masak..


Kemudian masukkan 1 botol sos Prego 125ml kalau tak silap..botol kecik je..taburkan oregano dan black pepper sekali..


Masukkan 1 tin cendawan butang yang telah dipotong dadu..


Masukkan garam secukup rasa dan bila dah masak sekata, tutup api dan ketepikan..


Sementara itu siapkan sos putih pula..cairkan 2 sudu besar butter..masukkan 2 sudu besar tepung gandum..


Masukkan 250ml full cream milk atau lebih kalau korang rasa nak lebihkan sos putih ni..kacau hingga tepung tak berbintil..


Kemudian masukkan 2 keping cheddar slice..kacau hingga pekat, tambahkan sedikit garam dan tutup api..


Rendamkan pasta lasagna dalam air panas..aku guna pasta lasagna jenama San Remo..nak guna yang lain pun ok..


Susun pasta tadi kat dalam tray..aku ni tak ada mangkuk kaserol..kalau ada mesti korang punya lasagna lagi cun..


Kemudian, lapiskan dengan inti tadi..


Lapiskan dengan sos putih pula..lapisinya hingga menutup inti tadi..

\

Taburkan Parmesan..aku beli Parmesan dalam peket 100g..memang ngam2 untuk 1 tray aku ni..hehe..


Lepas tu taburkan parutan Mozarella..lagi banyak lagi sedap..


Ulang step tadi hingga habis inti..disudahi dengan parutan cheese..kemudian bakar di dalam oven sehingga cheese cair dan kekuningan..sebab tu aku celup pasta tadi dengan air panas supaya dapat mempercepatkan proses membakar..


Tadaaaa..dah siap..nyummm2..masih terasa terbau-bau haruman cheese dan intinya..selamat mencuba!






No comments: