Wednesday 13 November 2013

Renovation Punya Cerita



Assalammualaikum..

Lamanya tak jengah blog..aku sibuk lately ni..selain tu aku memang tak ada kelapangan dan ketenangan disebabkan sebelah rumah aku tengah buat full renovation..memang kurang lah ketenangan sebab bunyi bising kesan dari renovation tu..tapi aku tak kisah sangat pun sebab tuan rumahnya selalu mintak maaf dengan kami sebab bunyi bising yang tak dapat dielakkan..

Habuk dan debu dah jadi mainan kami..hehe..itu lah..aku cakap aku tak kisah sangat sebab ada sebab2 yang tak boleh dielakkan..lagipun habuk dia tak ada lah mengganggu sangat, sebab semua kerja2 pembinaan memang dilakukan di rumah diorang..bukan aku tak suka kalau jiran2 aku nak renovate ke hapa..tapi, sekurang-kurangnya buatlah kat rumah sendiri..

Kenapa aku cakap macam tu? Haaa..inilah pengalaman aku..pernah la ada jiran renovate rumah dia..tapi, kerja potong memotong tile buat kat depan rumah aku..tau2lah debu tile ni macam mana..memang hari2 lah aku dok mengelap menyapu..debunya bukan kat depan rumah jek..debu2 sampai ke bilik tingkat atas..Shifa pun datanglah athmanya..

Lepas tu kerja2 renovationnya memakan masa yang agak lama..terpaksa lah aku tutup pintu dan tingkap..bukan sebab aku cemburu ke hapa..tak..tak terlintas pun..tapi, kain baju aku pun turut menjadi mangsa..ahahaha..ok, debu satu hal..baki tile2 yang telah dipotong pun diorang humban kat depan rumah aku..adeh la..

Selain tu, kerja2 bancuh simen pun dibuat bukan kat depan rumah dia..hadoi! Perkataan apakah yang paling sesuai yang aku perlu sebut??? Nak tegur, rasa macam benda tu remeh sebab jiran aku ni memang banyak pengaruhnya..silap2 kalau aku cakap nanti, ada yang bermasam muka..haaaaa..tu aku tak mahu..nak tak nak aku kena bersikap seperti biasa..karang, jiran2 lain pun tengok aku semacam..hahaha..

Aku ni dengan jiran2 biasa2 je..tidaklah kata aku ni tak campur orang..aku campur jugak tapi tak sampai lah duduk bertangga..sebab aku ni bukan jenis macam tu kot..lagipun banyak benda yang aku kena buat kat rumah..dalam erti kata lain, aku ni jenis jiran yang bercampur mengikut keperluan..boleh gitu? Hahaha..

Tapi, jiran sebelah rumah aku ni, kerja2 renovation diorang progress agak cepat even diorang buat full renovation..tak macam aku dulu..renovation je dekat dua bulan..lepas tu hasil kerjanya tak memuaskan..lain yang disuruh, lain yang diorang buat..hahaha..upah makin lama makin bertambah..mungkin aku tak rajin pantau sebab siang aku sibuk bekerja..kalau aku pantau pun malam..itu pun aku tak dapat jumpa kontraktornya..

Kalau bab duit, semua nak cepat tapi kerja tak siap2..sudahnya, ada jugak kerja2 yang kami buat sendiri..Lima tahun, baru aku rasa keadaan rumah aku sempurna..itu pun kami buat sikit2..termasuklah kerja2 fail yang diorang buat seperti bumbung porch yang bocor, wiring dan sebagainya..

Disebabkan kawasan perumahan aku ni bekas tapak tanaman pokok getah, makanya kami menghadapi masalah anai2 yang agak serius..kitchen kabinet aku mengalami kerosakan kecil disebabkan oleh anai2 tadi..Alhamdulillah, semuanya kami dapat atasi dengan segera..yelah..lagipun rumah kami ni kecik je..jadi, masalah yang datang tu pun kecik jugak..

Ramai juga yang kata rumah aku ni kecik..aku buat keputusan beli rumah ni sebab memang dari kecik aku duduk kat rumah kecik..selain kurang mentainance, ianya masih selesa untuk aku sekeluarga..bila aku tengok rancangan Before and After di Life Inspired serta merta ia memberi inspirasi kepada aku dan tiada salahnya tinggal di rumah yang kecil..

Bila kita sentiasa mensyukuri setiap apa yang kita miliki, in shaa Allah segalanya akan sentiasa cukup dan sempurna..dan bila kita mudah memiliki setiap yang kita inginkan tapi kurang bersyukur, maka kita tidak akan berasa cukup walaupun kita sudah ada segala-galanya..wallahu'alam..

No comments: